Onderscheiden

15 oktober 2016

‘Weg met de eenheidsworst’. Dat was het thema van de VAS eerder deze maand in het Food Centre in Amsterdam. Daarmee speelt de beursorganisatie in op het toverwoord: onderscheiden. Net even anders willen zijn. Bij de kopgroep willen horen. Dat zal de slager zeker geen windeieren leggen.

Anders zijn hoeft overigens helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een verrassende kruidenmix, minder zoutgebruik en het verkopen van zelfgemaakte, duurzame producten kunnen daar al toe bijdragen. Maar ook een bijzondere aankleding van uw winkel, een opvallende reclamestunt en service kunnen aan het onderscheidend vermogen bijdragen.

Nog een idee. De verkoop van bijproducten, zoals bijvoorbeeld een geschenkverpakking met een mooi snijplankje, enkele vleesproducten en twee flesjes speciaalbier, zullen opvallen in de winkel. Zeker in deze tijd van het jaar waarin menig klant zich weer de vraag zal stellen; wat kopen we voor vader met de feestdagen?

Het maakt niet uit waar het onderscheid in zit, als het verhaal maar klopt. Dat blijkt ook wel weer uit deze editie van Vleesmagazine. Boordevol artikelen over vakgenoten die het net even anders doen. Slagerij Schuiteman bijvoorbeeld is een broodjeszaak begonnen naast de Keurslagerij. Slagerij Schaafsma op het Waddeneiland Terschelling is zich na een verbouwing nog meer gaan richten op streekproducten.

In de Brabantse Peel hebben vier varkenshouders, een slager en een vleesverwerker de handen ineen geslagen. Zij vormen de basis voor het nieuwe Ruyghveen vleesconcept: vlees uit de Peel, met een goede kwaliteit, een volledig transparante keten en een gemiddelde prijsstelling.

Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van ondernemers die anders, beter willen zijn. Differentiatie levert geld op. En dat is uiteindelijk nodig om te doen wat we doen.

Altijd op de hoogte blijven?