Nieuw barbecueperspectief

_I2A0679

In deze editie van Vleesmagazine gaat het voornamelijk om trends voor het nieuwe barbecueseizoen. Nou kan ik natuurlijk heel gemakkelijk opschrijven dat ik toch echt wel verwacht dat er in het jaar 2017 vooral veel ‘groot vlees’ op de barbecue terechtkomt. En dat de klanten dit bij u in de zaak komen kopen, maar dat vind ik iets te makkelijk voor deze column. Dat weet u immers al lang.

In mijn ogen wordt het tijd om de trend van 2017 vanuit een ander perspectief te bekijken.Via Facebook en andere social media zie ik verschillende dingen voorbij komen als het gaat om de barbecue. Dankzij deze media kun je als slager-ondernemer ook eenvoudig zien hoe er in andere landen op deze trend wordt ingesprongen. En dat is super; zo komt de wereld een beetje dichterbij en doet u snel en handig inspiratie op.

Ook heb je via Facebook verschillende ‘barbecuegroepen’. Hierin zijn voornamelijk mensen verenigd die ieder weekend de barbecue aansteken, als het al niet iedere dag is.

Helaas zie ik via deze groepen ook dat bbq’ers gigantisch veel aankopen doen via internet. Bijvoorbeeld via websites als Beefandsteak of bbquality, waar je kant-en-klare barbecue-schnitts kunt bestellen.

Er is een nieuw perspectief nodig: hoe maak ik er een trend van om de barbecuegrootverbruikers bij mij in de winkel te krijgen? Laat zien dat je er zelf mee bezig bent door bijvoorbeeld workshops te geven, leg de bijzondere bbq-delen in je toonbank of laat weten dat je ze in je assortiment hebt!

Blijf de klant allerlei adviezen geven over zijn product en laat ook goed zien waar het vlees vandaan komt, want dat is toch echt een groot onderscheid dat je kunt maken ten opzichte van internetaanbieders. Overbodig om te noemen misschien, maar ik doe het toch even: verkoop kwaliteit. En verkoop uw producten supervers! Als de kwaliteit goed is, zingt dit al gauw rond en steken de enthousiaste bqq’ers elkaar vanzelf aan in hun advies om bij u te kopen. Live of via social media.

Dossiers
Lees ook
Vlees in de media - week 29

Vlees in de media - week 29

BBB-kamerlid Caroline van der Plas bezoekt zelfslachtende slager, tropische temperaturen en de kleinste slagerij van het Westland. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Wakker Dier: minder vleesaanbiedingen in de supermarkt

Wakker Dier: minder vleesaanbiedingen in de supermarkt

Uit de jaarlijkse foldermonitor van Wakker Dier blijkt dat het aantal vleesaanbiedingen in de supermarkt voor het eerst sinds 2015 is gedaald. In de eerste helft van 2022 daalde het aantal aanbiedingen naar het niveau van 2020.