Verpakkingstrends 2023: duurzaamheid & beleving

17 november 2022 partner content
Foto: Pexels

BEDRIJFSINFORMATIE | Ben je producent die producten verpakt? Of verzend je goederen? Lees dan zeker de verpakkingstrends 2023. Er is nu veel meer mogelijk!

Duurzaamheid is in de verpakkingsindustrie een actueel thema. Dat mag voor veel mensen geen verrassing zijn. Maar wat zijn verder de verpakkingstrends voor 2023? Welke verpakkingen zijn er allemaal en vooral, welke innovatieve verpakkingen bestaan er? Bij het verpakken van goederen gaat het om snel of machinaal kunnen verpakken, een optimale bescherming van het product en een mooie presentatie. Zijn deze drie zaken te verenigen in moderne verpakkingen? Lees er meer over in dit artikel.

Unieke verpakkingen met verpakkingen printen

Grote merken zijn mede bekend geworden door hun eigen verpakkingen. Neem Mac-Donalds als voorbeeld. Zelfs het emoticon van een zak patat lijkt op de bekende rood-gele verpakking van dit bekende restaurant. Verpakkingen laten bedrukken was in 2022 al mogelijk, maar er kan verwacht worden dat dit door meer bedrijven ontdekt gaat worden. Een van de verpakkingstrends van 2023 is om van de verpakking een beleving te maken. Niet alleen in uitstraling, ook digitaal. Voor bedrijven die nu nog het vlees in transparante zakken verpakken en deze van een label voorzien, is dit het moment om na te denken over andere verpakking. In de volgende alinea lees je meer over hoe de beleving van de verpakking de productervaring kan versterken.

Digitaal, VR en AR verpakkingstrends 2023

Paco Rabanne heeft inmiddels al een verpakking met een extra digitale beleving. Via NFC-technologie kun je draadloos met je mobiel de verpakking scannen. Het idee is vergelijkbaar met een QR code, maar maakt het gemakkelijker omdat de gebruiker de camera niet hoeft te openen. Simpelweg de NFC-chip aanraken met de mobiel is voldoende. Bij Paco Rabanne opent zich content op de mobiel! Het flesje is bovendien navulbaar. Ook dit zal een trend worden in verpakkingen. De reden daarvoor, lees je in de volgende alinea. Andere trends om je verder in te verdiepen zijn virtual en augmented reality verpakkingen.

Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid

Vanaf 1 januari 2023 geldt de UPV, ofwel de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid. Deels bestond dit al in een specifieke zin, zoals de afvalbeheersbijdrage voor autobanden. De verwachting is dat dit veel breder gaat gelden. Laat bedrijven die afval produceren meebetalen aan de recycling en afvoering ervan. Althans, zo is de gedachte. Bij de bandenbranche zie je echter dat het de consument is die de bijdrage afzonderlijk moet betalen. Voor verpakkingen gaan de regels echter nog wat verder. Het is belangrijk om je als producent of importeur hiervan op de hoogte te stellen. Als producent je verpakkingsstroom beheersen, hoe doe je dat? En is momenteel bij jou bekend hoe goed de verpakkingen die je gebruikt recyclebaar zijn?

De vele mogelijkheden van recyclen

De beste manier van recyclen blijft hergebruiken. Zoals het flesje van Paco Rabanne laat zien, is dit goed mogelijk. Waarom zou je een prachtig parfumflesje slechts na 150 ml parfum in de container gooien? Navulbare verpakkingen bieden de mogelijkheid om juist mooiere verpakkingen te maken. Eenmalige verpakkingen zijn bovendien zeer slecht recyclebaar. Een documentaire uit 2020 ging hier al eens diep op in. Duurzaamheid is niet het downcyclen van plastic. Recyclen kan alleen met hoogwaardige kunststoffen die voor verpakkingen helaas vaak te kostbaar zijn. Dan is hergebruik een beter idee. Of composteerbare verpakkingen van natuurlijke materialen; dat kan natuurlijk ook. Voor de voedselindustrie in het algemeen en voor de vleesindustrie in het bijzonder ligt hier een uitdaging. Veel composteerbare verpakkingen zullen niet geschikt zijn voor voeding omdat ze afbreekbaar zijn bij aanraking met vocht.

Verpakkingen op maat tegen verspilling

In e-commerce en logistiek hebben verpakkingen een andere betekenis dan in de levensmiddelen industrie. Voor verzending kunnen verpakkingen op maat een trend in 2023 worden. Met name grote e-commerce bedrijven als Bol.com en Amazon zullen hiernaar kijken. Bol.com heeft met de Italiaanse machinebouwer CMC al een machine gemaakt om kartonnen verpakkingen op maat te maken. Bol.com is waarschijnlijk de eerste die deze machine, die de producten scant en vervolgens een doos ervoor maakt, gaat gebruiken! Toch mooi dat Nederland hier zo actief en bewust mee omgaat.

Altijd op de hoogte blijven?