Wilt u uw productielijn voor worsten vervangen en een goede opbrengst voor de huidige apparatuur? Heeft u snel een nieuwe vacumeermachine nodig? Of gaat u stoppen met uw bedrijf omdat er geen opvolging is? Het zijn ontwikkelingen waarbij u veel aan Troostwijk Veilingen hebt. Via dit oudste en grootste veilinghuis voor industriële producten in Europa heeft u contact met 1,3 miljoen potentiele kopers.
Veel mensen denken bij veilingen aan een volgepakte zaal waar objecten worden getoond, mensen met handopsteken of telefonisch bieden en de veilingmeester ‘eenmaal andermaal’ de verkoop bezegelt. Zo startte Troostwijk Veilingen ook in 1930, maar dankzij de digitale mogelijkheden is de veilingwereld totaal veranderd. De site troostwijkauctions.com is nu de plek waar de handel plaatsvindt. Wereldwijd uiteraard: de site is in zeventien talen beschikbaar en de kopers komen uit zo’n 127 landen. Verkopers en geïnteresseerden hebben persoonlijk contact op de zeventien kantoren, of worden telefonisch in hun eigen taal te woord gestaan. Het bedrijf heeft specialisten in diverse sectoren, waaronder de slagerij en bakkerijbranche. De medewerkers begrijpen dus waar een potentiële klant het over heeft.
Vrijwillige verkoop
Een grote verandering in de veilingwereld is ook dat in 1930 bijna alle veilingen gedwongen waren, vaak na een faillissement, dat was tijdens de crisis tien jaar geleden ook zo. Nu is het percentage gedwongen verkopen minder dan tien procent en worden vrijwel alle veilingen aangevraagd door ondernemers die overtollige goederen graag in geld omzetten. Andrej Pieterson, accountmanager Food bij Troostwijk Veilingen legt uit hoe het veilingproces meestal in z’n werk gaat: 'Een ondernemer benadert ons en we komen langs voor een intakegesprek. We bespreken de reden van de veiling, wat geveild wordt en of er bijzonderheden zijn. Gaat het bedrijf bijvoorbeeld stoppen en is er een harde datum waarop het gebouw leeg moet worden opgeleverd. Of op welke moment de ondernemer een nieuwe productielijn in gebruik wil nemen en de bestaande dus moet zijn weggehaald. We hebben het ook over de kosten. De koper betaalt een vast percentage van de verkoopprijs. De bijdrage van de verkoper hangt af van wat hij zelf doet: zitten de afvalbakken nog vol, of staat alles netjes klaar, zodat we direct aan het werk kunnen.'
Bedrijfsbeëindiging
Regelmatig zijn er veilingen omdat bedrijven stoppen. Een slager gaat bijvoorbeeld met pensioen en heeft geen opvolger. De opbrengst van de inventaris vormt in dat geval vaak een belangrijk onderdeel van het pensioen. Er is bij dit proces een zakelijke kant, maar vaak ook een emotionele. 'Wij hebben daar nadrukkelijk oog voor', zegt Pieterson. 'Veel ondernemers zijn zelf met hun zaak gestart en hebben die in vele jaren opgebouwd. Vaak doet het pijn om dan te stoppen. Het moeilijkste moment is meestal dat de koper de spullen komt ophalen. Veel verkopers kiezen er voor om daar niet bij te zijn en dit deel aan ons over te latten. Er kunnen meer persoonlijke omstandigheden zijn waardoor een ondernemer voor een veiling kiest. Bijvoorbeeld omdat alle kopers dan gelijke kansen hebben: in een dorp kan het scheve gezichten geven als collega Piet de Bizerba-snijmachine overneemt en Jan naast het net vist. Bij een veiling hebben ze gelijke kansen.'
As is, where is
Na de intake wordt de inventaris gedocumenteerd: 'We maken foto’s en beschrijvingen van de te veilen items. Daarbij vermelden we zo veel mogelijk details en eventuele defecten, zodat potentiële online kopers goed geïnformeerd zijn. We bieden alles aan ‘as is, where is’, ofwel in de huidige staat en op de betreffende locatie. Voor het transport is de koper zelf verantwoordelijk. Overigens kunnen wij dat regelen, net als alle andere onderdelen van het veilingproces. Een Egyptische slager koopt bijvoorbeeld online op een Nederlandse veiling. Dan kunnen wij ook het transport verzorgen. Voor de verkoper vergt het veilingproces zo’n zes tot acht weken: van het maken van de foto’s tot en met de ontvangst van het geld.'
Marketing
Troostwijk zorgt dat de gegevens op de site worden gepubliceerd en brengt de veiling onder de aandacht. Pieterson : 'We voeren voor elke veiling een specifieke marketingcampagne. Die bestaat uit persberichten en on- en offline advertenties. Daarnaast organiseren we voor elke veiling een kijkdag, zodat iedereen precies weet waarop hij of zij kan bieden. Veel kopers hebben een abonnement op onze veilinginformatie en weten via dat kanaal dat er voor hen interessante producten te koop zijn. Zeker voor speciale items benaderen we daarnaast klanten, ook buiten ons reguliere bestand, waarvan we vermoeden dat ze interesse hebben. Bijvoorbeeld omdat ze bij een eerdere veiling hebben geboden, maar niet wonnen.'
Potentiële kopers blijven op de hoogte via een account, waarbij ze aangeven over welke veilingen ze per e-mail geïnformeerd willen worden. Bijvoorbeeld voor de branches slagerij en bakkerij: een veelvoorkomende combinatie omdat er enige overlap zit in de machines die in die bedrijven worden gebruikt. Kopers kunnen hun zoekvraag ook geografisch beperken tot bijvoorbeeld Nederland en België. Een goede keuze als iemand kijkdagen wil bezoeken, maar daar niet te ver voor willen rijden.
Taxaties
Troostwijk Veilingen wordt vaak ingeschakeld bij taxaties. Dat gebeurt via de tak ‘Waardering en advies’. Een bedrijf kan een taxatie bijvoorbeeld nodig hebben bij het aanvragen van een nieuwe financiering: de bank weet graag wat de inventaris waard is. Er kunnen ook andere redenen zijn: een machine gaat bijvoorbeeld van het ene naar het andere bedrijfsonderdeel en moet goed op de balans komen. 'Bij het bepalen van de waarde is onze langdurige ervaring een groot voordeel: we veilen al 90 jaar en werken inmiddels twaalf jaar met onze online database. Inmiddels hebben we alle denkbare machines verkocht. We weten dus wat machine x in land y waard is.'
Snelle beschikbaarheid
De veiling heeft veel nuttige functies. Zo zijn machines zijn voor een goede prijs snel beschikbaar. Die snelheid is zeker in de huidige hoogconjunctuur voor veel bedrijven belangrijk. Ze willen snel schakelen en dan is een levertijd van drie maanden voor een vacumeermachine vervelend. Andere bedrijven willen iets nieuws proberen, zoals worst maken. Daarvoor gebruiken ze graag een gebruikte machine. Als het bevalt, kunnen ze altijd nog iets nieuws kopen en valt het tegen, dan brengen ze de machine weer in op een veiling. 'Het loont om eens kritisch rond te kijken: staat er misschien ergens een ongebruikte machine stof te verzamelen? Een machine die eigenlijk in de weg staat? Zonde, want ook die machine vertegenwoordigt waarde. Dat geldt zelfs voor defecte machines. We veilden laatst een hogedrukfriteuse. Het belangrijkste en duurste onderdeel, de pomp, was kapot. Toch bracht de friteuse bijna 1400 euro op. Wellicht kocht iemand de machine als goedkope bron van reserveonderdelen. Pieterson merkt het keer op keer: 'Alles heeft waarde!'