René Broekhuis verbouwt zijn zaak in Haaksbergen. De winkel wordt groter, multifunctioneel en met meer ruimte voor maaltijden. AVO ondersteunt met recepturen. “Ik benut graag hun knowhow en creativiteit. Die past bij onze manier van werken.”
Al jong hielp René Broekhuis uit Haaksbergen in de slagerij van familie en besloot hij er zijn beroep van te maken. In de slagerij en het slachthuis deed hij ervaring op en in 2012 begon hij voor zichzelf. “Uit het niets”, zegt hij trots. Ik ben gewoon in Haaksbergen een gloednieuwe zaak begonnen. Ik koos voor een strakke winkel met de worstmakerij erachter. We maken vrijwel alles zelf. Verse en droge worsten, grillworsten, baklever- en bakbloedworsten, maar ook allerlei hammen, rosbief, en de meeste vleeswaren.”
Twentse producten
Broekhuis werkt uitsluitend met eerlijk Twents rundvlees van de boerderij van zijn ouders. Ook zijn varkensvlees en gevogelte zijn afkomstig van bedrijven in Twente die hij door en door kent. “Dieren moeten een vrije uitloop hebben en zo stressvrij mogelijk worden geslacht. Zo hoort het en zo krijg je de beste kwaliteit vlees. Wij Twentenaren zijn nuchter en houden van puur. Ik ben open over de herkomst van m’n producten. Dankzij onze korte lijnen met leveranciers houden we de kosten laag en kunnen we voordelig prijzen. Iedereen voelt zich dan ook thuis in onze slagerij: van makelaars en notarissen tot mensen die het moeten hebben van aanbiedingen. Ze waarderen allemaal die eerlijke slacht en onze ambachtelijke bereiding. Wij bewijzen dagelijks dat kwaliteit, ambacht en betaalbaarheid goed samen kunnen gaan.”
Nieuwe smaken
René Broekhuis van Kwaliteitsslagerij Broekhuis in Haaksbergen.
Enkele jaren geleden ontmoette Broekhuis Martijn Lelsz van AVO. Broekhuis: “AVO is de enige met zoveel kennis van de worstmakerij en vleeswaren. Ze geven interessante thema-seminars op de fabriek. Martijn Lelsz weet ook veel over worstmaken. Zijn collega Martijn Teunissen komt soms langs; hij is gespecialiseerd in vlug-klaar-producten en maaltijden. Onze producten zijn nog beter geworden én we hebben succesvolle nieuwe smaken geïntroduceerd. De Lafiness Krauterbutter-marinade bijvoorbeeld. Die gebruiken we voor filetlapjes, voor groenteburgers, voor visspiesen met garnalen en zalm en voor botervis. Vis en vega zijn hippe toevoegingen aan ons assortiment. Een andere hardloper is ons gekruide stokbroodje met kip met Lafiness Summersteak, een mooie gele marinade met ui, peper en tuinkruiden. De Lafiness Black Garlic premium gebruiken we in verschillende maaltijden, pasta’s en de biefstukspiesen. Ook spiesen met de geurige paprika, peper en tijm van Lafiness Rubira Steak Rood zijn een succes. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet het gewoon proeven.”
Nieuwe winkel
Trots, Broekhuis zegt het nog maar eens. “We houden het ambacht hoog in het vaandel, kennen de herkomst van de dieren en snijden die zelf uit. We onderscheiden ons, maken vrijwel alles zelf én we verzorgen barbecues en catering. We blijven groeien. Ik ben nu 28 en ik zit vol ideeën.” Een van zijn ideeën wordt binnenkort werkelijkheid: een nieuwe multifunctionele winkel waar mensen op hun gemak kunnen snuffelen, met een grotere zelfbediening, meer koel- en werkruimte en natuurlijk met de traditionele vleestoonbank. Gecombineerd met een toegankelijke website met handige bestelformulieren. Zowel voor als achter wordt de zaak uitgebouwd, zodat de slagerij straks een oppervlakte heeft van 320 m2. “We kunnen nog best groeien. Niet in marge, maar in omzet als basic slagerij die heel Haaksbergen en omgeving kent. Daarbij maken we dankbaar gebruik van het fanatisme waarmee AVO ons helpt om nieuwe producten te bedenken. Daar zouden we zonder hun ondersteuning minder aan toekomen. Leuk en leerzaam.”
Honderd jaar AVO
Een wereld aan ervaring en nieuwe technieken
In december heeft AVO een gloednieuw, reusachtig en hypermodern logistiek centrum in gebruik genomen.
Honderd jaar AVO kruiden en specerijen in het Duitse Belm. Zo klein als het familiebedrijf begon, zo groot is het nu met 650 medewerkers – waaronder derde generatie-werknemers. In december is een gloednieuw, reusachtig en hypermodern logistiek centrum in gebruik genomen. In de voormalige logistieke ruimte breidt AVO uit met de vloeibare productie. Een geweldige stap vooruit, aldus marketingleider Guido Boberg.
De basis van alle succes noemt hij ‘het AVO-pad’. Oftewel: “Absolute klantgerichtheid, uitgebreide dienstverlening, een hoog innovatieniveau en de bereidheid om te investeren in infrastructuur, zoals machines en systemen. Daarin is de laatste twintig jaar ruim 100 miljoen euro geïnvesteerd! Nog een fundamentele randvoorwaarde voor succes is dat je trends herkent en er direct een product of concept uit kunt ontwikkelen en implementeren. Dat vergt expertise, openheid, nieuwsgierigheid en een portie lef.”
Bij AVO mag iedereen ideeën aandragen. Veel input komt van medewerkers van de buitendienst, zoals Martijn Lelsz, Ron Kuipers en Martijn Teunissen in Nederland. Daarnaast vormen de internationale lokale partners en de eigen export-experts een bron van inspiratie. Zij weten alles van authentieke buitenlandse keukens. AVO let overigens niet alleen op smaak. Herkomst, duurzaamheid en productieprocessen zijn zeker zo belangrijk.
Meer weten?
• Martijn Lelsz (06) 270 385 95
• Ron Kuipers (06) 505 584 55
• Martijn Teunissen (06) 425 095 20
• Peter Eernst (06) 435 430 00 (industrie en verkoopleider Benelux)
• Michael Kolenbrander (0180) 531 141 (kantoor NL)
AVO specerijen
Deventerseweg 14b, 2994 LD Barendrecht
info@avo-specerijen.nl | www.avo.de