Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Digitaal-dorpsplein-foto-6

Voor slagers biedt het meerwaarde om hun bestellingen te digitaliseren. De klant ervaart gemak en doordat er online wordt betaald, gaat de wachttijd in de winkel omlaag. Ook kan het aankoopgedrag worden gestuurd door online een aantrekkelijk, maar beperkt assortiment aan te bieden. Welke mogelijkheden zijn? En waar moeten ondernemers op letten?

Matthijs de Graaf van Shopforce ziet een stijgende belangstelling voor het digitaliseren van bestellingen. ‘Klanten vinden het gemakkelijk om vanaf de bank het kerstaanbod van slagers online te bekijken, bestellen en betalen. Door tijdig de kerstproducten online te zetten, wordt de kans groter dat de klant, die zich online oriënteert, kiest voor de lokale, ambachtelijke slager. Bovendien zorgt het online bestellen voor een betere klantervaring én voor nieuwe klanten en omzet. Leuk feitje is dat het gemiddelde online bestelbedrag in onze webshops voor slagers €21,49 per bestelling is. Voor een hogere omzet per bestelling draait alles om bestelgemak in de webshop.’

Het is voor ondernemers gemakkelijk om kerstproducten in een webshop aan te bieden. ‘Onze supportmedewerkers zorgen ervoor dat klanten in de webshop direct het kerstassortiment kunnen bestellen. Als de slager eenmalig aan ons doorgeeft wat de start- en einddatum is van het kerstassortiment, dan worden de kerstproducten elk jaar automatisch in die periode getoond.’

Specifiek bestelnummer

Shopforce ondersteunt tevens ‘garderobenummer functionaliteit’. ‘Dat betekent dat online bestellingen een specifiek bestelnummer krijgen. Online bestellingen voor de levering op 23 december starten bijvoorbeeld vanaf nummer 100, online bestellingen voor 24 december vanaf nummer 400. De klanten halen vervolgens hun bestelling op door het nummer te tonen. Zo voorkom je dat er gezocht moet worden op naam met mogelijke foutkans dat mensen dezelfde naam hebben. De klant heeft al online betaald, waardoor de wachttijd in de winkel omlaag gaat en de servicegraad wordt verhoogd.’

Hij merkt dat steeds meer versspecialisten tijdens de decembermaand de mogelijke betaalopties beperken tot iDEAL, zodat alle bestellingen vooraf zijn betaald. ‘Na de decembermaand kan de consument dan weer uit meerdere betaalopties kiezen.’

Valkuilen

Belangrijk is dat de slager zijn online bestelservice goed onder de aandacht brengt, benadrukt De Graaf. ‘Onbekend maakt onbemind. Met de tekst ‘Bestel eenvoudig online’ op het papieren bestelformulier, in advertenties en via sociale media kunnen bestaande én nieuwe klanten relatief gemakkelijk worden bereikt. Veel ondernemers vinden dat trouwens lastig.’

'Belangrijk is dat de slager zijn online bestelservice goed onder de aandacht brengt. Onbekend maakt onbemind'

Matthijs de Graaf, Shopforce

Daarom plaats Shopforce de webshop, samen met de webshops van slagers, groentewinkels, kaaswinkels, viswinkels, poeliers en notenwinkels in de buurt op een Digitaal Dorpsplein. Eén lokaal online warenhuis, zodat klanten superieure lokale producten, smaakvoller en voedingsrijker, gemakkelijk in huis krijgen. Een lokale hulpring ondersteunt voor de lokale logistiek. Ook de marketingcommunicatie wordt lokaal voor de ondernemers gedaan. De slager kan focussen op zijn specialisatie: het beste vlees van de wereld verkopen. Samenwerking is de nieuwe concurrentie.’

Bewust online op zoek

Ook André Meerkerk, eigenaar van Winkelbaas, merkt dat steeds meer klanten online hun bestellingen doen. ‘Mensen zijn tegenwoordig gewend om alles online te regelen. Daarnaast is er een grote groep die heel bewust op zoek is naar gezonde, maar wel lekkere aantrekkelijke producten en hiernaar wordt vooral online gezocht.’ Weegbaas biedt drie oplossingen voor het automatiseren van bestellingen, vertelt Meerkerk. ‘Een webshop waar klanten hun bestellingen kunnen invoeren, een persoonlijke verkoopapp, waarmee zowel klanten als de slager zelf bestellingen kunnen invoeren en Winkelbaas. Dat is een app voor in de winkel waar een aangepast assortiment ingevoerd kan worden, zodat klanten al weken van tevoren hun kerstbestelling kunnen opgeven.’

Groot voordeel van het digitaal bestellen, vindt hij dat de ondernemer enigszins kan sturen. ‘Door een aantrekkelijk, maar beperkt assortiment op te geven, kiezen klanten veel dezelfde producten wat voor de productie handig is. Daarnaast weet je hoeveel producten je in ieder geval moet maken. Anders moet je op basis van ervaring ‘gokken’ hoeveel er gemaakt moet worden en heb je de kans dat je ‘te vroeg’ uitverkocht bent.’ Ook voor de doorloop in de winkel is het positief. ‘Door de hele dag door bestellingen ‘gereed’ te melden, komen er telkens mensen naar de winkel.’

Samenwerken

Met Winkelbaas kunnen slagers samenwerken met andere versondernemers, vervolgt Meerkerk. ‘Ze kunnen dan in dezelfde app meerdere assortimenten opnemen. Het assortiment kan worden opgedeeld in meerdere categorieën, zoals ontbijt, brunch en diner. Zo kunnen klanten in één bestelling zowel de broodjes bestellen voor het ontbijt of de lunch als het vlees voor het diner en een bijbehorende wijn kiezen. Bij het bevestigen van de bestelling wordt de bestelling ‘opgeknipt’ voor de verschillende winkels. De klant krijgt dan een berichtje dat de bestelling opgehaald kan worden als alle verschillende ‘bestellingen’ klaar staan.’

'Klanten kunnen in één bestelling zowel het vlees voor het diner als een bijbehorende wijn kiezen'

André Meerkerk, Winkelbaas

Meerkerk adviseert om op tijd te beginnen. ‘Als je vlak voor de drukte nog moet leren hoe je de webshop/ apps moet instellen, dan krijg je het vaak net niet zoals je wilt. Het is beter om in oktober helemaal klaar te zijn.’

Tijdwinst

Het echte voordeel van een webshop heb je pas als het ook tijdwinst oplevert, vertelt Dave Everaers van Marti Orbak Software. ‘Het is zonde van de tijd als je de bestelling alsnog met de hand moet invoeren in het back-office pakket en op de productielijsten. Het is al druk genoeg en vergroot de kans op fouten.’

De EXTRAvestiging-webshop heeft een directe koppeling met de back-office programma’s Bake-it en Orbak. Hierdoor komen alle bestellingen direct in Orbak terecht én ook direct op de productielijsten. ‘Er hoeven geen e-mails meer te worden overgetypt. De ondernemer is met één druk op de knop klaar. Met de EXTRAvestiging webshop hoeft hij ook geen aparte webshop bij te houden. Er is geen dubbel werk, het kost geen extra tijd en er is geen kans op fouten. En de webshop is altijd up-to-date. Werkt de slager ook met Cash-it kassa’s? Dan kan de winkeldame de bestelling direct op de kassa in de winkel opvragen.’

Klanten kunnen op hun gemak vanuit hun luie stoel bestellen en online aangeven in welk tijdsblok ze de bestelling komen ophalen. Zo kan de slager de bestellingen overzichtelijk klaarleggen. Zeker zo rond de feestdagen maken sommige ondernemers een aparte afhaalbalie.’

Bestelboek verleden tijd

Ook vanuit de winkel is er tijdwinst te behalen, aldus Everaers. ‘Het bestelboek is, met name in het weekend en tijdens de feestdagen een slagveld van verschillende handschriften, pijltjes en moeilijk leesbare aantallen. Met de Cash-it kassa is dit boek verleden tijd. De winkeldames kunnen de bestellingen gelijk invoeren. Dit doen ze op exact dezelfde manier als bij directe verkoop, alleen wordt het dan niet direct meegenomen door de klant, maar besteld voor een bepaalde dag en afhaal- of bezorgtijd.’

Ook bij bestellen via de Cash-it kassa ervaart de klant voordelen. Everaers: ‘Via de kassabon wordt een bevestiging meegegeven van de bestelling. Dat gaat via een bestelboek niet. Ook biedt de Cash-it kassa extra service. De winkeldame kan namelijk direct informatie geven over ingrediënten, allergenen, voedingswaarde en bewaar- en bereidingsadvies. De ondernemer ziet de bestelling ook weer direct in Orbak en deze komt ook weer direct op de productielijsten.’

Dit artikel is een herpublicatie van een artikel in Bakkerswereld.

 
Dossiers
Lees ook
‘Het hardst gaan de Hollandse maaltijden’

‘Het hardst gaan de Hollandse maaltijden’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.