Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Sinds de coronamaatregelen was het bij Slagerij De Roode in Heemskerk al extreem druk en die drukte is na de opening van de verbouwde winkel alleen maar toegenomen. ‘Het is ongelooflijk. De verbouwing zorgt voor een hele positieve flow', aldus De Roode, die zich helemaal thuis voelt in ‘zijn droomwinkel’.

Slagerij de Roode bestaat al 246 jaar. Sinds 1961 is het bedrijf in het huidige pand gevestigd. ‘Mijn ouders hebben in 1977 een grote verbouwing uitgevoerd, waarbij alles werd gestript en een nieuwe koeltoonbank van Techna Koude werd aangeschaft. Hij heeft twee keer een facelift gekregen en er zijn een paar reparaties uitgevoerd. Verder werkte hij nog prima. Volgens Emondt-KMI was het nog de enige koeltoonbank van dat type die in Nederland werd gebruikt’, vertelt John de Roode.

Sinds 2014 is de omzet van de slagerij flink gestegen. ‘Het ging toen heel hard. Ook de jaren erna bleven we plussen. Begin dit jaar werd het wat rustiger, maar nog steeds waren we heel tevreden. Wel merkte ik duidelijk de negatieve teneur rondom vlees en de CO2-uitstoot. Dat vond ik best vervelend, want zoiets heb je als slager niet in de hand. De CO2-uitstoot is terecht een belangrijke maatschappelijke discussie, die veel verder gaat dan vlees alleen.’

Corona

Het coronavirus veranderde echter alles. ‘Sinds maart wordt er helemaal niet meer over het onderwerp gesproken. Datzelfde geldt voor vegetarisch. In het verleden verkochten we een aantal producten van de Vegetarische Slager, maar sinds de komst van het virus is er vrijwel geen vraag meer naar een vegetarisch assortiment. Al verwacht ik wel dat dit in de toekomst weer wat zal toenemen.’

'In het verleden verkochten we een aantal producten van de Vegetarische Slager, maar sinds de komst van het virus is er vrijwel geen vraag meer naar een vegetarisch assortiment'

John de Roode

Sinds de lock-down heeft De Roode veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. ‘Net zoals andere versspecialisten merken wij duidelijk dat consumenten weer kiezen voor authenticiteit en vanwege de drukte liever de supermarkt mijden. Ook wordt er meer thuisgewerkt, waardoor er wat meer tijd is om overdag boodschappen te doen en eens lekker van leer te trekken in de keuken.’ Voor de winkel staat vooral op zaterdag dan ook een lange rij. ‘Vroeger stonden er dan twintig tot dertig man in de winkel gepropt. Nu mogen er maar vier tegelijk in de winkel en staat de rest buiten. Ik moet zeggen dat het wel heel relaxed werken is voor onze winkeldames. Ze voelen niet de hete adem van de klanten in hun nek en hoeven niet te vragen wie er aan de beurt is. Ze kunnen iedereen rustig helpen.’

John-de-Roode-foto-2

Sinds de lock-down heeft De Roode veel nieuwe klanten mogen verwelkomen.

Ook het online bestellen is volgens De Roode ‘geëxplodeerd’. ‘Sinds de coronatijd wordt onze website ontzettend vaak bezocht.’ Dat heeft grote invloed op het werkschema. ‘Vroeger had ik, als ik op vrijdag naar huis ging, alle bestellingen voor de volgende dag klaarliggen, zodat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken. Als ik nu op zaterdagmorgen in de slagerij kom, dan zijn er soms wel 45 tot 50 online bestellingen binnengekomen. Soms zit ik dan even met de handen in het haar.’

Twijfel

De verbouwing van de slagerij stond al gepland, maar de ondernemer twijfelde of het wel verstandig was om in coronatijd te verbouwen. ‘Je weet niet wat er allemaal nog gaat gebeuren en we hadden het enorm druk met de extra toeloop. Misschien zou het beter zijn om de verbouwing wat naar achteren te schuiven. Dat kwam de interieurbouwer echter niet goed uit, vandaar dat we hebben besloten om de werkzaamheden door te zetten.’

John-de-Roode-foto-4

De verbouwing van de slagerij stond al gepland, maar de ondernemer twijfelde of het wel verstandig was om in coronatijd te verbouwen.

Over de aanleiding van de verbouwing kan hij duidelijk zijn. ‘Ik ben nu vijftig jaar. Als ik mijn droomwinkel wil realiseren, dan moet ik dat nu doen. Dan kunnen mijn vrouw en ik er nog een tijdje van genieten. In Amsterdam hebben we winkel gehad, die we een facelift hebben gegeven en datzelfde hebben we gedaan toen we deze winkel van mijn ouders overnamen. Maar de toonbank was aan vervanging toe en we wilden graag de logistiek in de winkel compleet veranderen. De ingang van de winkel zat altijd aan de rechterkant en deze wilden we naar links verplaatsten. Daardoor ontstaat een routing die veel logischer is. De winkel is nu gespiegeld. Waar eerst de klanten stonden, zijn wij nu aan het werk en omgekeerd.’

Nieuwe looproute

Ook was hij niet tevreden over de L-vorm van toonbank. ‘De ligger van de L stond voor het raam. Daardoor konden we daar weinig producten neerleggen. We hebben nu voor een ruime toonbank met staande glasopbouw gekozen. Die vind ik echt prachtig. De toonbank is 1,5 meter breed. Daardoor hebben we meer presentatieruimte en in deze coronaperiode werkt het ook heel prettig.’ Verder is de ruimte in de winkel iets vergroot en is een dragende pilaar weggewerkt met stalen liggers.

In de nieuwe winkel staat open werken centraal. ‘Dat is bij ons altijd al zo geweest. Het hakblok heeft een centrale plaats in de winkel. Alleen de salades, die voor ons heel belangrijk zijn, werden in het verleden achter gemaakt. Hiervoor hebben we nu een plekje in de winkel gecreëerd.’ Voor klanten die een bestelling komen ophalen, is er een speciale achteringang, waardoor iedereen snel de bestelde producten kan meenemen. ‘Dat werkt heel prettig.’

Vakmedianet opdracht 7154t.b.v. VleesmagazineFoto's: Slagerij John de Roode in Heemskerk

In de nieuwe winkel staat open werken centraal.

Het zelfbedieningsmeubel is in de nieuwe winkel teruggekeerd. ‘We hadden een open meubel en hebben nu voor een dicht meubel gekozen. De mensen kennen deze meubels van de supermarkt en de koeling is perfect. Het is ongelooflijk hoeveel klanten uit het meubel pakken.’

Horeca

Voor het kiezen van de kleuren en stijl van de nieuwe winkel heeft de familie De Roode echt de tijd genomen. ‘In de afgelopen zes, zeven jaar zijn we bij heel veel slagerijen gaan kijken. Vaak gingen mijn vrouw en ik samen met de kinderen op woensdag op pad. Aan het eind van de middag bespraken we dan in een restaurantje onder het genot van een drankje en een borrelplankje wat we allemaal gezien hadden en wat we mooi en minder mooi vonden. Op een gegeven moment gingen we niet alleen de slagerijen beoordelen, maar ook de horeca. Daardoor hebben wij ons op het gebied van kleurkeuze volledig laten beïnvloeden door de restaurants.’

Gekozen werd voor een zwart plafond, olijfgroene accenten in de winkel en een houtkleurige vloer. ‘Het liefst wilden we een houten vloer, maar dat is natuurlijk niet mogelijk. Daarom hebben voor steen gekozen, dat heel erg op hout lijkt. Soms zijn de klanten in de winkel, die even op de vloer stampen om te voelen of het nu hout is of niet. Een andere wens van ons was een ruwe muur in het winkelgedeelte, terwijl we aan de kant van de werkruimte hebben gekozen voor een gladde tegel.’

Emondt – KMI heeft de winkel ingericht en Van Ledden Bouw werd aangenomen als aannemer. ‘We vinden de winkels van Emondt – KMI erg mooi en we wilden een toonbank die koeltechnisch helemaal perfect is. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor een koeltoonbank, die draait op glycerol. Dit koudemiddel is duurzaam én energiebesparend.’

Noodlocatie

Doordat de oude winkel volledig gestript werd en de slager zijn winkel niet wilde sluiten, opende hij een tijdelijke noodlocatie in het leegstaande pand van restaurant In de Kas. ‘Het was onwijs groot pand en wij gebruikten alleen de begane grond. Zelf stond ik als een soort DJ iets hoger op een plateau. Anders kon ik de anderhalve meter afstand niet in acht nemen. Ik ging ervan uit dat we ons werk voor een deel konden blijven doen. Dat het zo’n gekkenhuis zou worden, overtreft alle verwachtingen.’

De Roode trok ‘bizar veel’ klanten. ‘Heel veel vaste klanten wisten ons te vinden, maar daarnaast zagen we ook ontzettend veel nieuwe gezichten in de winkel. Iedereen was heel benieuwd wat er in het grote, glazen pand allemaal gebeurde.’

Boven verwachting

De tijdelijke locatie draaide echt boven verwachting. ‘We hadden geen idee hoeveel klanten naar de noodwinkel zouden komen. We hoopten op 75 tot 80 procent van de omzet, maar dat kon net zo goed 60 procent zijn. Maar wij plusten met 10 tot 20 procent ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode. Dat hadden we nooit kunnen dromen. Toen we onze nieuwe winkel openden, was het helemaal ongelooflijk.’

Een prachtig resultaat, dat ook een enorme drukte met zich meebrengt. ‘Het is fantastisch dat we zo goed draaien, maar we moeten wel echt alle zeilen bijzetten. We beginnen steeds vroeger en zijn steeds later klaar. Gelukkig heb ik een vast team van ontzettend goede medewerkers, die zich enorm inzetten.’ De medewerkers vindt hij ontzettend belangrijk. ‘Het enige wat we van onze oude winkel wilden vasthouden, was de sfeer. Die wordt voor een deel bepaald door de kleur van de inrichting, maar vooral de medewerkers spelen hierbij een grote rol.’

Vakmedianet opdracht 7154t.b.v. VleesmagazineFoto's: Slagerij John de Roode in Heemskerk

De sfeer wordt voor een deel bepaald door de kleur van de inrichting, maar vooral de medewerkers spelen hierbij een grote rol, aldus De Roode.

 

Heel tevreden

John is heel tevreden over de nieuwe winkel, die eind mei werd geopend. ‘Het is een mooie sfeervolle winkel geworden, die er ook op rustige dagen mooi uitziet. De verbouwing heeft voor een enorme positieve flow gezorgd.  We hebben ontzettend veel positieve reacties van onze klanten gekregen. En alle complimenten voor ons personeel, die ons met heel veel enthousiaste hebben geholpen. Na een verbouwing heb je echt geen teambuildingscursus meer nodig’, zegt hij lachend. ‘We zijn nu helemaal klaar voor de toekomst.’

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Zorgen ondernemers over betaalbaarheid van brandstof voor vervoer

Zorgen ondernemers over betaalbaarheid van brandstof voor vervoer

Een op de vier ondernemers maakt zich zorgen over de betaalbaarheid van brandstof. Dat blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk naar de grootste mobiliteitsuitdagingen voor ondernemers.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Ilja Roelofs is in veel opzichten geen standaard slager. Zo is zijn zaak gevestigd op een industrieterrein en leverde hij jarenlang vooral aan horeca; de winkel was een ondergeschoven kindje. Maar die tijd is voorbij. Steeds meer klanten ontdekken de zaak, die vorig jaar een totale metamorfose onderging.