Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Toonbank vlees_Topslager Rudolf Alblas_foto Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

In 2020 verbruikten de Nederlanders per hoofd van de bevolking 75,9 kilo. Een daling ten opzichte van 2019, toen dit 77,8 kilo was. De term ‘vleesverbruik’ slaat op het totaal van vlees, botten en vet. Ongeveer de helft hiervan werd geconsumeerd als vlees en vleeswaren. De cijfers van vorig jaar vertegenwoordigen de grootste daling en het laagste verbruik sinds de eerste meting in 2005.

Horecasluiting

De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. "Het heeft nog niet direct te maken heeft met het feit dat mensen heel anders tegen vlees eten aankijken", zegt consumptiesocioloog en senior onderzoeker Hans Dagevos van WUR tegen NU.nl.

Vanwege de horecasluiting kochten consumenten meer vlees in de supermarkt en bij slagers. Slagers zagen de vraag naar luxe vleesproducten toenemen. In totaal verkochten slagers en supermarkten zo’n 406 miljoen kilo vlees, dat is zo’n 24 miljoen kilo meer dan in 2019.

Vleesvervangers

De onderzoekers van WUR keken ook naar de vleesvervangers. Hier signaleren ze een duidelijke stijging van het aanbod en de vraag. Maar deze stijging heeft volgens Davalos nog weinig impact op de vleesconsumptie. Vleesvervangers hebben een aandeel van 4 procent van de vleesmarkt.

Het complete onderzoek van WUR is te downloaden via de website van Wakker Dier.

Bron: Wakker Dier / Nu.nl

 

Dossiers
Lees ook
Goed recept

Goed recept

Een goede receptuur moet kunnen draaien bij de klant, de grondstoffen moeten goed beschikbaar zijn én het product moet zorgen voor herhaalaankoop van de consument. Aldus Coen van Oorschot, commercieel directeur van Vaess.

Wakker Dier: ‘Boeren houden van koeien’-campagne Liegebeest 2022

Wakker Dier: ‘Boeren houden van koeien’-campagne Liegebeest 2022

Wakker Dier maakt bekent dat de campagne Boeren houden van koeien is verkozen tot Liegebeest van 2022. Met deze jaarlijkse verkiezing wil de dierenwelzijnsorganisatie misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.

Ondernemers maken zich zorgen om verhoging minimumloon

Ondernemers maken zich zorgen om verhoging minimumloon

Verschillende media meldden vorige week dat het kabinet vanaf volgend jaar het wettelijk minimumloon wil verhogen. Brancheorganisaties in de detailhandel en winkelambachten, waaronder, NBOV, Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) vrezen dat dit tot grote problemen gaat leiden en pleiten voor een...