Jan Wijn: ‘Bij bezorging mag er niets misgaan’

TRUNKRS-openingsfoto-DC-1

Trunkrs, specialist in snelle bezorging, heeft de bezorgingscapaciteit voor versproducten uitgebreid naar heel Nederland. Het bedrijf biedt hiermee bedrijven in de foodsector de mogelijkheid om hun producten op de dag van bestelling bij klanten thuis te laten bezorgen.

Oprichters Jan Wijn en Dimitri Balai hebben beiden een achtergrond in de logistieke sector. Wijn en Balai werkten beiden bij TNT Express. ‘Na TNT Express ben ik iets heel anders gaan doen: ik werd verantwoordelijk voor de marketing voor Vereniging Eigen Huis. Daarbij stond

TRUNKRS-FOTO-2-Jan-Wijn-200x300 Jan Wijn.

het luisteren naar de consument centraal. Ik sprak daarover met Dimitri en we kwamen tot de conclusie dat er in de logistiek op dat gebied nog behoorlijk veel ruimte voor verbetering was. Het bezorgnetwerk is vaak gericht op het op tijd bezorgen van een bestelling. Daarbij wordt er te weinig aandacht besteed aan het zo goed mogelijk bezorgen.’

Wijn en Balai besloten in dat gat te springen. ‘Ondernemers vinden vooral een zo snel mogelijke bezorging, betrouwbaarheid en flexibiliteit belangrijk. Consumenten willen graag invloed uit kunnen oefenen op het bezorgproces. Als een bepaalde bestelling bezorgd dreigt te worden op een moment dat het niet goed uitkomt, dan vindt men het fijn om aan te kunnen dat Buurman X of Buurvrouw Y het pakket kan aannemen, of om het pakket op een andere dag of tijdstip te laten bezorgen. Daarnaast wordt een prettige en vriendelijke behandeling erg gewaardeerd. Dus geen callcenter waar je 20 minuten in de wacht moet staan om vervolgens nul op het rekest te krijgen.’

Same Day delivery

Trunkrs biedt klanten een Same Day delivery experience voor producten die consumenten graag snel in huis willen hebben. Naast food kan gedacht worden aan bijvoorbeeld verf en kleding. ‘We halen de producten aan het begin van de middag bij de verschillende bedrijven op. Vervolgens komen alle bestellingen op ons sorteercentrum in Nieuwegein terecht. Daarna worden de producten naar één van de vijftien depots in de regio verzonden, waar koeriers klaarstaan om alle bestellingen op de afgesproken tijd te bezorgen.

'Food is een specialistisch product, dat vraag veel aandacht'

Jan Wijn, CEO van Trunks

‘Het belangrijkste is om dit proces zo strak mogelijk te managen door de juiste mensen op de juiste plaats te zetten’, benadrukt Wijn. ‘Alleen daardoor kunnen we ervoor zorgen dat we iedere dag door heel Nederland zo snel en met deze kwaliteit kunnen bezorgen. Dat vraagt veel aandacht. Food is een specialistisch product; bij het transport mag er niets misgaan. Daarom hebben we bij de voorbereidingen intensief samengewerkt met foodserviceleverancier Inamood .’

Verpakkingen

Door het snelle bezorgnetwerk zitten de foodproducten maximaal twaalf uur in het proces. ‘Een goede koeling en verpakking is daarbij heel belangrijk’, weet Wijn. ‘Daarom worden speciale dozen met additionele koeling gebruikt tijdens de ritten.’ Ook klanten wordt geadviseerd een goede verpakking te gebruiken, zodat de producten op de juiste temperatuur blijven. ‘Wij schrijven onze klanten geen specifieke verpakking voor, maar werken wel samen met verpakkingsleveranciers en zij kunnen onze klanten desgevraagd wel van advies voorzien.’

TRUNKRS-foto-3-Foto-2

Door het snelle bezorgnetwerk zitten de foodproducten maximaal twaalf uur in het proces.

Zo'n 97 procent van alle bestellingen wordt op de afgesproken tijd afgeleverd. ‘Bij de twee of drie procent waarbij dat niet lukt, gaat het om mensen die niet thuis waren of een kantooradres in plaats van een huisadres hebben doorgegeven of omgekeerd.’ Mocht het niet lukken om de bestelling te bezorgen, dan neemt Trunkrs het pakket mee terug naar het dichtstbijzijnde depot en plaatst deze direct in de vriesunit. ‘Deze pakketten worden met vrieswagens opgehaald en gecontroleerd voordat zij opnieuw uitgeleverd kunnen worden.’

Groot succes

Net na de uitbraak van het coronavirus steeg het aantal online bestellingen flink. Trunkrs had al eerder plannen om de dienstverlening uit te breiden richting de foodsector, maar door de pandemie is deze ontwikkeling in een stroomversnelling geraakt. ‘We zagen dat de vraag naar bezorging van versproducten explosief toenam en tegelijkertijd de retail het steeds zwaarder kreeg. Daarom hebben we samen met Inamood de implementatie versneld. Dankzij de vriesmogelijkheden in onze distributiecentra en de gekoelde verpakkingsmaterialen voor de bezorging, kunnen we voldoen aan de groeiende vraag.’

‘Door de huidige turbulente tijden heeft Inamood snel geschakeld om alvast een light-versie van de webshop te lanceren, zodat iedereen genoeg voorraad heeft om lekker thuis te blijven. Dit is niet het eindstation, maar wel een goed begin’, vult Manon Pauly van Inamood aan. Zij is blij met de samenwerking met Trunkrs. ‘Om de kwaliteit van onze producten te bewaken, worden al onze producten tot de kern ingevroren in maximaal twee uur. Het is van groot belang dat onze producten niet de kans krijgen om weer te ontdooien tijdens transport. Diepgevroren voedingsproducten bij de mensen thuis leveren is niet zomaar een opgave. Maar onmogelijk komt niet in ons woordenboekje voor. Wij wisten dat wij het niet alleen kunnen, want wij hebben onze klanten hier ook bij nodig. De eerste vraag die wij onszelf namelijk stelde was; Wat als de klant niet thuis is bij levering? Wij zijn samen met Trunkrs deze uitdaging aangegaan en zijn tot de perfecte oplossing gekomen!’

Toekomst

Inmiddels maken tientallen webshop-eigenaren op het gebied van vlees van de diensten van Trunkrs gebruik. Volgens de CEO is er nog genoeg capaciteit om de dienstverlening verder uit te breiden. ‘Dat komt mede door onze goede samenwerking met Nox in Nieuwengein. Het volledig geautomatiseerde distributiecentrum van 7.000 vierkante meter heeft een volledig geautomatiseerd sorteersysteem, waardoor bestellingen heel snel verwerkt kunnen worden. Nox maakt hier alleen ’s nachts gebruik van en wij mogen er overdag gebruik van maken. Dus capaciteit is voor ons geen enkel probleem. Ook zijn wij niet gevoelig voor volumeschommelingen. Sinds de coronamaatregelen zijn wij 2,5 keer zo groot geworden. Deze groei is probleemloos en stabiel verlopen.’

TRUNKRS-foto-4

'Sinds de coronamaatregelen zijn wij 2,5 keer zo groot geworden. Deze groei is probleemloos en stabiel verlopen.'

Het bedrijf is nog volop in ontwikkeling. ‘We willen graag uitbreiden naar België. Dat hadden we eigenlijk in juni al willen doen, maar door de coronamaatregelen is dat niet mogelijk. Nu staat dit voor het najaar op onze agenda. We denken hiermee onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, omdat veel Nederlandse partijen ook in België leveren.’

Online bestellen blijft groeien

Wijn verwacht dat de vraag naar online bestellen ook na de coronacrisis blijft doorgaan. ‘Oorspronkelijk waren mensen gewend om naar restaurant te gaan en daar een mooi stuk vlees op het bord te krijgen. Nu hebben ze ervaren dat ze ook online een heel goed stuk vlees kunnen bestellen en thuis kunnen serveren. Een goede kwaliteit product vindt men heel belangrijk en ik verwacht dat de vraag naar online bestellingen zat doorzetten en steeds verder zal groeien. Bijvoorbeeld in de barbecueperiode. Als het mooi weer is, wil men graag zo snel mogelijk lekker vlees in huis hebben. Als je dat online kunt bestellen en razendsnel kunt laten bezorgen, waarom zou je dan nog naar de supermarkt lopen?’

Ook voor de leveranciers van de horeca is het bezorgen aan consumenten steeds belangrijker aan het worden, weet hij. ‘Op 1 juni mocht de horeca hun deuren weer openen, maar ze kunnen nog lang niet hetzelfde aantal mensen bedienen als voorheen. Daardoor blijven ook leveranciers van horeca nog steeds afhankelijk van rechtstreekse bestellingen door de consument. Daarom zijn ze extra blij dat de bezorging zo goed verloopt.’

 
Lees ook
Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?

Coronamaatregelen vanaf 13 november

Coronamaatregelen vanaf 13 november

Vanwege de oplopende coronacijfers kondigde het kabinet vrijdagavond 12 november nieuwe maatregelen af die de dag erna direct in gingen. Het doel is om het aantal besmettingen "met een harde klap" omlaag te brengen. Dit zijn de meest relevante regels voor de slager, bakker, vishandel en slijter.

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

De coronacijfers lopen op en het aantal ziekenhuisopnames stijgt. Vanavond om 19.00 uur kondigt het kabinet nieuwe maatregelen aan in een persconferentie. Het zou gaan om een gedeeltelijke lockdown van drie weken. Dat meldt NOS.