Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Meesterverkoper Jessica Hoevenaars_Foto KNS

Meesterverkoper Jessica Hoevenaars: “Door met klanten te communiceren bouw je vertrouwen op.” (foto:KNS)

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

Hebben jullie het aantal klanten zien toenemen sinds de coronacrisis?

“Ik denk dat het aantal klanten wel is toegenomen, al lijkt dat soms niet zo, omdat het minder druk is in de winkel. Dat komt door de corona­maatregelen, maar ook doordat klanten anders zijn gaan inkopen. Mensen die vroeger elke dag kwamen, komen nu één keer per week. Maar we hebben ook een nieuwe groep klanten. Die komen voornamelijk in het weekend voor specifieke stukken vlees, zoals bavette en picanha.”

Waarom kiezen deze klanten sinds corona voor producten van de slagerij?

“Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met de sluiting van de horeca. Mensen zijn thuis uitgebreider gaan koken omdat ze niet uit eten kunnen. Vooral het barbecueën is erg populair geworden. De meeste mensen hebben door alle maatregelen ook veel meer vrije tijd in het weekend, dus ze kunnen rustig de hele dag bezig zijn met het bereiden van spareribs.”

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten blijven terugkomen?

Slagerij Dennis van de Ven_Foto Henk Riswick_1

Hoevenaars werkt bij Ambachtelijke Slagerij Dennis van de Ven in het Brabantse Schijndel (foto: Henk Riswick).

“Door met hen te communiceren, zo bouw je vertrouwen op. Veel van onze klanten zijn geïnteresseerd in de herkomst van het vlees. Daar vertel ik over. Bijvoorbeeld over ons rundvlees, van de dubbeldoelkoeien van Anita Heijdra. Dat zijn duurzame koeien en ik kan precies uitleggen waar ze in de wei staan. Verder vind ik het belangrijk dat ik goed advies geef. Bij een supermarkt doen ze dat niet. Als een klant nog niet veel barbecue-ervaring heeft geef ik tips voor een eenvoudige bereiding. Voor een côte de boeuf bijvoorbeeld: de klant gaart het vlees eerst 2 à 3 uur in de oven, op 50 graden in de vacuümzak. Daarna hoeft hij het alleen nog maar dicht te schroeien op de barbecue. Dan heb je een heerlijk stukje vlees. Het ziet er mooi uit en iedereen kan het bereiden.”

Verwacht je dat jullie nieuwe klanten ook na corona blijven terugkomen naar de slagerij?

“Ik verwacht dat ze wel weer een keer uit eten zullen gaan. Maar veel klanten zijn ook gewend geraakt aan het thuis koken en dan vooral aan het barbecueën. Ze zijn er behendig in geworden en vinden het leuk. Het is niet meer iets wat je alleen bij mooi weer doet. Barbecueën doe je in het weekend, of het nou koud of warm weer is. Ik geef de klanten steeds nieuwe kookideeën en vraag achteraf hoe het gegaan is. Daardoor zie ik hen ook groeien, ze durven steeds meer. Zo bouw je een band op met elkaar.”

Probeer je met al je klanten een band te creëren?

“Nee, als iemand een pondje gehakt bestelt, weet ik dat die klant vrij snel de winkel weer uitloopt. Het gaat vooral om mensen die grote stukken vlees bestellen, of verschillende soorten. Dan kan ik meedenken. In de winterperiode bied ik bijvoorbeeld wel eens vitello aan als alternatief voor carpaccio. Veel mensen kennen dat niet en vinden het heerlijk.”

Maken jullie veel gebruik van sociale media om met klanten te communiceren?

Slagerij Dennis van de Ven_Foto Henk Riswick_2

Foto: Henk Riswick

“Zeker en dat is heel effectief: als we een foto van vers lams­vlees op Facebook of Instagram plaatsen, komen er meteen klanten naar vragen. We maken ook foto’s en filmpjes van het uitbenen. Zo geven we een kijkje in de keuken. Dat is een makkelijke manier om klanten te binden.”

Welk advies geef je aan collega-verkopers die hun klantenbinding willen versterken?

“Probeer een open gesprek aan te gaan met je klanten en blijf altijd jezelf en eerlijk. Ik ben van origine slager, maar het contact met de klanten is altijd mijn passie geweest. Ik doe wat ik leuk vind, dus dat straal ik ook uit. Ik denk dat dat heel belangrijk is. En je kan altijd blijven leren. Ik vraag regelmatig advies aan collega’s als ik iets niet weet.”

Vorig jaar ben je benoemd tot branche erkende meesterverkoper. Waarom wilde je de meesterproef (zie kader) afleggen?

“Ik vond het een leuke uitdaging en ik zag het als een test. Sinds mijn achttiende werk ik al in de slagerij. Ik wilde weten of ik mijn werk goed doe. En waarom ik doe wat ik doe. Veel dingen heb ik geleerd zonder dat ik wist wat de achterliggende reden was. Een simpel voorbeeld: op vleeswaren leg ik altijd een plastic velletje op het bovenste plakje, maar ik wist niet waarom. Door de meesterproef kwam ik erachter dat het vlees daardoor minder snel uitdroogt en niet oprolt. Ik vind het goed om me daarvan bewust te zijn.”

Wat heeft de meestertitel je verder opgeleverd?

“De beoordelaars waren erg lovend over mijn werk. Dat heeft me veel zelfvertrouwen gegeven. Ik merk ook dat de meestertitel leeft onder de klanten. De oorkonde hangt in de winkel en de plaatselijke krant heeft erover geschreven. Daar heb ik veel respons op gekregen. Klanten zeggen nog steeds: ‘oh, ik word door een meesterverkoper geholpen!’”

Meestertitel

De titel branche erkende meesterverkoper is de hoogst haalbare erkenning van vakmanschap voor verkopers in de slagersbranche. Met de titel meesterverkoper kan een verkoper (m/v, ondernemer/werknemer) zich onderscheiden, zowel in de branche als richting consumenten. Met deze titel laat de meesterverkoper zien wat de kwaliteitseisen zijn bij het vak verkoper in de slagerij. De titel meesterverkoper is een persoonlijke titel die wordt behaald na het excellent afronden van de meesterproef. De punten van beoordeling tijdens de meesterproef gaan over persoonskenmerken, klantgerichtheid, verkopen, productkennis, culinaire kennis, organiseren en communicatie. De titel branche erkende meesterverkoper is een initiatief van Stichting Meestertitels Slagersbranche. In dit fonds zijn de vakbonden FNV en CNV Vakmensen en Koninklijke Nederlandse Slagers vertegenwoordigd.

Dossiers
Lees ook
‘Wij willen steeds duurzamer werken’

‘Wij willen steeds duurzamer werken’

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Met vandaag August de Jong van Vlees van Wolvega.

De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

Er is veel veranderd de afgelopen anderhalf jaar. Een van de grootste veranderingen in het dagelijks leven was toch wel dat alles ineens online moest gebeuren. En ook al kan er nu langzaamaan weer meer, de wereld is nog niet de oude. Waar Vleesmagazine je normaal graag tips voor activiteiten had gegeven, hebben we nu deze Online Inspiratiegids, vol...

Slagerij van Raalte opent nieuwe locatie in Hoogeveen

Slagerij van Raalte opent nieuwe locatie in Hoogeveen

Slagerij van Raalte heeft een tweede locatie. Naast de locatie in Lutten kunnen klanten ook terecht bij de nieuwe vestiging in Hoogeveen. Naast de slagerij zit de slachterij waar de slager zelf slacht. Het assortiment is in beide slagerijen hetzelfde.