Net als in de IKEA

8 mei 2024 Carla van Eijk

Het is hier net als in de IKEA.” 

Dit waren de woorden van een klant na een bezoek aan onze winkel. Wij moesten er in eerste instantie om lachen. Nadat de klant haar uitspraak toelichtte, begrepen we dat het een mooi compliment was. De klant kwam voor 500 gram gehakt en ging met een gevulde tas de winkel uit. Ze werd geïnspireerd door de presentatie van alle lekkere producten in onze toonbank. 

Hetzelfde gebeurt bij IKEA. Je wordt beïnvloed door de presentatie en de prijs. Uit klantonderzoek blijkt dat de heuristiek een belangrijke rol kan spelen, wanneer je bijvoorbeeld kast BILLY zelf in elkaar gezet hebt. Het gevoel van waardering speelt volgens het onderzoek een belangrijke rol. Vol bewondering kan ik de strategie van IKEA bekijken en analyseren. Natuurlijk is IKEA een megaconcern. Toch kan je, of eigenlijk moet je, de strategie voor je eigen bedrijf ook zo bekijken.

Kwaliteit en bereikbaarheid zijn twee belangrijke factoren voor onze winkel. Wij verdiepen ons steeds meer in het gedrag van de klant en de emotie die daarachter zit. Als slager beïnvloeden wij onze klant met mooie presentaties. Als we naar de IKEA kijken, kunnen we nog meer winst behalen. Door de klant zelf de perfecte bereiding toe te laten passen, ontstaat er een win. Wij proberen hier, samen met onze verkopers, veel tijd en aandacht aan te geven, door de klant de perfecte bereidingswijze mee te geven. 

Een andere manier: producten zoveel mogelijk voorbereiden. Net als bij kast BILLY. Het zorgt voor efficiency en gemak en je kan je onderscheiden met dit soort producten. Denk aan een biefstuk-braadslee of een spareribpakket inclusief het rookhout, de rub en de BBQ-saus. Uiteraard met de perfecte bereidingswijze. De klant hoeft nog maar een enkele handeling te doen en kan hiermee een heerlijk product op tafel zetten, met het gevoel, het zelf te hebben gemaakt.

Door de behoefte en verlangens van de klant te achterhalen, kunnen wij gerichter onze producten aanbieden. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. We krijgen veel inzichten door met onze klanten in gesprek te gaan en te achterhalen wat hen drijft tot een bepaalde aankoop. Wat ook erg effectief was: we hebben vijf korte meerkeuzevragen aan onze klanten voorgelegd. Binnen twee weken hadden we ruim 1500 reacties, die ons veel inzicht gaven.

Verdiep jij je in het koopgedrag van jouw klanten? Ik ben benieuwd naar de tips en ervaringen van collega’s.

Altijd op de hoogte blijven?