Dé barbecuetrend van 2021: Complete en gezonde maaltijd van de grill

BBQ trends openingsfoto

Naast vlees worden ook steeds vaker desserts, aardappelen en groenten steeds vaker op de barbecue bereid. versAlert heeft een aantal groenterecepten gemaakt, die zo vanuit de toonbank verkocht kunnen worden (foto: versAlert).

De thuisbarbecue wordt steeds professioneler. De vraag naar grote stukken vlees is enorm toegenomen en de kennis over de verschillende delen ook. Naast vlees worden ook desserts, aardappelen en groenten steeds vaker op de barbecue bereid. Dat sluit aan bij de nieuwste trend: een gezonde maaltijd van de grill.

De barbecue wordt steeds meer voor de dagelijkse eetmomenten gebruikt, zegt Marian Lemsom, directeur van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). ‘Daarbij wordt niet alleen vlees bereid, maar ook steeds meer groentegerechten, zoals de bekende groentespiesen, hele bloemkolen, stronken spruiten en knolselderij 'steaks'.’ Op vleesgebied blijven volgens haar mooie, grote stukken vlees populair. ‘Datzelfde geldt voor burgers, maar dan wel met alles erop en eraan en in verschillende smaken.’

Barbecueën wordt steeds professioneler, vervolgt Lemsom. ‘De tijd van de wegwerp hibatchi lijkt voorbij. Inmiddels is allerlei professionele apparatuur beschikbaar. Gadgets zoals apps en slimme thermometers zijn enorm in opkomst en ook barbecueboeken wordt meer en meer gebruikt. Misschien komt dat doordat veel mannen het vlees bereiden en zij zich graag laten inspireren. Hier liggen natuurlijk volop kansen voor de slager.’

Gezonde maaltijd

Gerechten die in het verleden alleen op de menukaart van restaurants stonden, worden nu thuis in de tuin bereid, vult Jeroen Wolters van Interkring Vers aan. ‘Behalve vlees grillen thuiskoks ook groente, aardappelen of zelfs desserts. Dat sluit aan bij de nieuwste trend: een gezonde maaltijd van de grill.’

Slagers kunnen de thuiskoks, die een complete maaltijd op de grill bereiden, een eind op weg helpen door bijvoorbeeld een barbequiche aan te bieden. ‘Dit klant-en-klare product dient als groentecomponent. Maar ook een lekkere rauwkostsalade als side dish gaat natuurlijk perfect samen met de verkoop van een groot stuk vlees. En vergeet ook de vegetariër niet. Als slager kun je niet meer om deze doelgroep heen. Zorg voor het complete plaatje. Van houtskool tot vlees en van vega tot bijgerechten en bijproducten, zoals rookhout.’

Op het gebied van smaak zijn er geen restricties, aldus Wolters. ‘De smaak wordt bepaald de kruidenmengsels. De thuiskok maakt zijn de rubs het liefst zelf. Voor de slagers is dit soms wel een uitdaging. Om bij te blijven zullen ze constant op de hoogte moeten blijven van nieuwe ontwikkelingen en smaken. Daarnaast kunnen ze natuurlijk prima hun eigen kruidenmengsel samenstellen. Wellicht proeven de klanten het verschil.’

Luxer en specialer

BBQ trends foto 2 Raps_Perzische_geroosterde_bloemkool (1)

De wereldkeuken is volgens Tim Buurman van Raps populair. Denk bijvoorbeeld eens aan Perzische geroosterde bloemkool (foto: Raps).

Tim Buurman van Raps ziet aan de ene kant dat het barbecueën met grote stukken vlees afgelopen zomer nog meer aan populariteit heeft gewonnen. Aan de andere merkt hij de invloed van een beperkte gezinskring, waardoor de vraag naar het ‘traditionele’ barbecueën groot blijft. ‘Hiervoor mogen de producten best wat luxer en specialer zijn.’

Dit jaar zijn volgens hem de wereldkeuken en authentieke smaken populair. ‘Vooral exotische smaken, zoals de Korean bbq rub of een fruity orange seasoning, en de herkenbare smaken, zoals rozemarijn & zeezout. Ook ingrediënten als gefermenteerde knoflook en gerookte specerijen zijn trendy. Verder zegt Buurman dat er zowel interesse blijft in premium artikelen, waaronder surf ’n turf spiesjes met magic black garlic, maar ook in ‘goedkopere’ (gehakt)producten, zoals smoky curry worstjes of black garlic burgers.’

E-nummervrij

Hela Thissen heeft afgelopen jaar haar assortiment kruidenolie verbeterd. ‘Dat betekent dat dezeoliën nu vrij zijn van onder meer E-nummers, legt Anneloes Kessels uit. ‘Verder hebben wij een aantal nieuwe smaken aan ons assortiment toegevoegd, zoals Hela Kruidenolie Mexico, Paddenstoel, Hickory Honey, Peppadew, Spaans, Barbecue en Toscaans. Enorm lekkere smaken om de klant mee te verrassen.’

Steeds professioneler

BBQ trends foto 3 SKIN Cote de Boeuf zwart VIT

Grote stukken vlees op een luxe zwarte schaal in skin verpakking van Vleesvee Integratie Twente (foto: VIT).

Vijf jaar geleden had nog niemand van een côte de boeuf, picanha of shortribs gehoord, maar inmiddels is dat heel anders, zegt Parrish Kortink van Vleesvee Integratie Twente (VIT). ‘Doordat veel mensen afgelopen jaar niet op vakantie gingen, werd er extra geld uitgegeven aan buitenkeukens en luxe barbecues. Eenmaal een dure Kamado aangeschaft, moet er natuurlijk ook geëxperimenteerd worden met bereiden van grote stukken rundvlees. De vraag is enorm toegenomen en de kennis van de verschillende delen ook! De Nederlandse barbecuer is zich in razend tempo aan het verdiepen en professionaliseren.’

Als rundvleesgrossier volgt VIT deze ontwikkelingen op de voet. ‘In 2017-2018 hebben wij gekozen voor een extra categorie, de jonge Limousin vaars. Deze vaarzen zijn jong en vet en daardoor super mals en verschrikkelijk lekker. Ze zijn lichter en kleiner van formaat, waardoor het vlees zich mooi laat portioneren zonder dat de plakjes heel dun worden. Omdat dit barbecuevlees ontzettend goed aansloeg, hebben wij in 2019 een machine laten ontwikkelen die grote stukken vlees skin kan verpakken op een luxe zwarte schaal. Afgelopen jaar hebben wij dit verder doorontwikkeld en inmiddels telt ons barbecue/ skin- assortiment twintig artikelen.’

Het skin-assortiment laat zich verticaal presenteren, waardoor de slager veel producten kan showen op relatief weinig vierkante meters, benadrukt Kortink. ‘Slagers kunnen dus al vroeg beginnen met het presenteren van het barbecue-assortiment in een verticale diepvrieskast. Wat er in maart wordt ingezet, ziet er in april nog steeds net zo mooi uit.’

Zout

Wat betreft kruiden raadt Kortink aan om alleen voor zout te kiezen. ‘Wij hebben veel geëxperimenteerd met kruiden, rub en marinades, maar toch vinden we dat alleen zout na het grillen en trancheren het lekkerste is. Daardoor proef je meer van de heerlijke rundvleessmaak.’ Daarbij adviseert hij om voor Fleur de sel te kiezen. ‘Dit is minder zout dan fijn keukenzout of gros sel en heeft een heel knapperige textuur. Krokant van buiten, maar smeltend op de tong.’

Oergevoel

Hillegonda van den Berg van Van den Berg Vleesexperts verwacht dat naast het gebruik van de luxe barbecues dit jaar steeds meer wordt teruggegaan naar het ‘oergevoel’. ‘Barbecue als een caveman is ‘hot’. Op een eenvoudige barbecue wordt een vergeten stuk vlees gelegd, zoals longhaas en bavette. Het vlees wordt op een eenvoudige manier snel bereid, zonder poespas of fratsen. Kruiden met alleen zout is voldoende. Back to basic, alles draait om puur vlees. Als het vlees met een sausje wordt geserveerd, dan wordt er geen kant-en-klare saus uit een flesje gebruikt, maar een zelfgemaakte cocktailsaus of classic mayonaise.’

Van den Berg Vleesexperts kan het vlees op veel verschillende manieren leveren. ‘De slager kan de gewenste snit aan ons doorgeven. We gaan steeds verder in het portioneren om slagers te ontzorgen, maar daarnaast kunnen we ook hele delen aanleveren. Precies zoals de ondernemer dat graag wil.’ Als bijproduct zijn vuurkruiden dit jaar heel geschikt. ‘Deze kruiden strooi je niet over het vlees, maar over de gloeiende houtskool. Ze zorgen voor een lekkere geur, die in het vlees trekt.’

Ondersteunen

BBQ trends foto 6   VersAlert BBQ Versbox

versAlert ondersteunt slagers met speciale versboxen geheel in het thema van de barbecue (foto:versAlert).

Daarnaast ondersteunt Van den Berg Vleesexperts slagers met ‘Restaurant thuis’. ‘Sinds vorig jaar is dit natuurlijk helemaal toepasselijk. Het concept is uitgebreid met een barbecue-versie. Met ‘Restaurant thuis’ bieden we een compleet pakket om mee aan de slag te gaan, bestaande uit zes recepten, flyers en een winkelposter. Slagers kunnen zes weken lang iedere week een ander recept promoten, waarbij telkens een ander stuk vlees wordt bereid.’

versAlert ondersteunt slagers met speciale versboxen geheel in het thema van de barbecue. ‘De klant kan deze naar eigen inzicht vullen’, vertelt Ageeth Willems. ‘Denk aan een goed stuk vlees, bakjes met een saus, rubs en seasalt flakes, een lekkere coleslaw salade, een plukbrood, een toetje én voor de kinderen marshmallows inclusief stokjes voor op de barbecue.’

Adviseren

 

versAlert biedt mooie (grote) stukken vlees aan, zoals tomahawk en een côte de boeuf’, maar ook Iberico en Black Angus vlees. ‘Bij veel producten kunnen wij receptkaartjes leveren, zodat de klant weet hoe het vlees bereid moet worden. Consumenten hebben wat meer tijd en willen daardoor het vlees graag helemaal zelf bereiden van begin tot het eind. Het advies wat de verspecialist geeft, kan door geen supermarkt geëvenaard worden. Daarmee kan de slager zich écht onderscheiden.’

Klanten vinden het volgens Willems fijn om naast het vlees ook de bijgerechten bij de versspecialist te kopen. ‘Denk hierbij aan groenten en aardappelgerechten. Wij hebben een aantal mooie groenterecepten gemaakt, die heel makkelijk te maken zijn en zo vanuit de toonbank verkocht kunnen worden. Klanten kunnen deze gerechten direct in de verpakking op de barbecue plaatsen. Daarnaast bieden wij een aantal vegan burgers en stokjes, maar ook mixen waar klanten zelf worstjes of hamburgers van kunnen maken.’

Out of the box

BBQ trends foto 4 Ben the Spiceman

Online verkoop is inmiddels een must en een uitgelezen kans voor de slager om op in te spelen, vindt Louisa Plucker van Ben the Spiceman (foto: Ben the Spiceman).

Online verkoop is inmiddels een must en een uitgelezen kans voor de slager om op in te spelen, vindt Louisa Plucker van Ben the Spiceman. ‘Ik ben onlangs in Salzburg in contact gekomen met de eigenaresse van vegetarisch restaurant The Green Garden. Omdat haar restaurant vanwege corona gesloten was, is ze met ‘Onobox’ gestart. Deze box is echt een feestje om te zien met allerlei kleuren en smaken en van een heel ander niveau dan de bekende Hellofresh boxen. Ik denk dat het verkopen van te gekke exclusieve giftboxen in het barbecuesegment zeker een kans zijn voor de slager. Boxen vol passie, expertise, geraffineerdheid, finesse en creativiteit.’

Ben the Spiceman blijft zich op het gebied van rubs steeds verder ontwikkelen. ‘Out of the box thinking wordt belangrijker’, zegt Louisa Plucker. ‘Zorg voor sensatie met meer gedurfde smaken als espresso, white choco, whisky, rum, bier en wiet. Wij spelen hier onder meer op in met onze nieuwe Tonyrub, een variant op de populaire chocolade van Tonys Chocolonely. Heerlijk in combinatie met grote delen rundvlees.’

Spraysauzen

Een andere innovatie zijn de spraysauzen en cookingssprays. ‘De spraysauzen, die geen gas of chemicaliën bevatten, zijn helemaal nieuw. Hiermee kun je het bord opmaken als een masterchef. De verpakking bestaat uit gerecycled pet materiaal en de sauzen staan onder constante luchtdruk. Uniek aangezien de overige sprays gas en chemicaliën in hun verpakking hebben. De olie van de spicy cookingssprays kan gebruikt worden voor het bakken en braden van producten. Voor het barbecueseizoen hebben we een heerlijke aflakmarinade klaarstaan, die we ieder gewenst smaakje kunnen geven.’

Meer pit

BBQ trends foto 5Picanha VAV Groep

Picanha van VAV*Groep (foto: VAV*Groep).

Er wordt steeds meer geëxperimenteerd met smaken en bereidingen, weet Inge Clarijs van VAV*groep. ‘We zien steeds meer buitenlandse invloeden op de Nederlandse barbecue. Gerechten krijgen meer pit door de toevoeging van pepers zoals jalapeño, chipotle en habanero. Maar ook smaakmakers als koriander, munt en limoen zien we vaker voorbijkomen.’ Bijgerechten krijgen een grotere rol en worden ook steeds luxer. ‘De stokbroden en sausjes maken plaats voor gegrilde groenten, zoals gepofte (zoete) aardappelen en gegrilde maïskolven. Aangevuld met kleurrijke en smaakvolle salades.’

Ook vegetarische producten mogen niet ontbreken, vindt Clarijs. ‘Met ingrediënten als oesterzwammengehakt en jackfruit kun je mooie vegetarische gerechten maken die de structuur en smaak van vlees heel goed evenaren.’ Zorg ervoor dat de consument die uit wil pakken het komende barbecueseizoen bij jou als slager terecht kan, adviseert ze. ‘Of dat nu voor grote stukken vlees is, voor advies of voor bijzondere specials, side dishes en recepten. Het loont ook om barbecuetools als vleesthermometers en rookhout aan te bieden. Zo profileer je jezelf als dé grillexpert.’

Lees ook
Slager Björn van Koppen uit Naaldwijk blijft vernieuwen

Slager Björn van Koppen uit Naaldwijk blijft vernieuwen

Ondernemer Björn van Koppen is een markante verschijning. Kale kop, baard en armen vol tatoeages. De liefde voor het vak spat ervanaf. Dat vak omvat tegenwoordig steeds meer. “Je moet overal een beetje verstand van hebben: vlees, omgaan met klanten, managen en marketing. Je kunt nergens een onvoldoende voor scoren.” Door te investeren in automatisering...

De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

Er is veel veranderd de afgelopen anderhalf jaar. Een van de grootste veranderingen in het dagelijks leven was toch wel dat alles ineens online moest gebeuren. En ook al kan er nu langzaamaan weer meer, de wereld is nog niet de oude. Waar Vleesmagazine je normaal graag tips voor activiteiten had gegeven, hebben we nu deze Online Inspiratiegids, vol...

Slagerij van Raalte opent nieuwe locatie in Hoogeveen

Slagerij van Raalte opent nieuwe locatie in Hoogeveen

Slagerij van Raalte heeft een tweede locatie. Naast de locatie in Lutten kunnen klanten ook terecht bij de nieuwe vestiging in Hoogeveen. Naast de slagerij zit de slachterij waar de slager zelf slacht. Het assortiment is in beide slagerijen hetzelfde.