Concurrenten?

19 juni 2014 Wendy Noordzij

Klanten zien de slager als vakman, die hen informatie geeft over de herkomst van vlees en hen van tips voorziet. Zo weet hij zich te onderscheiden van de supermarkt, waar mensen in alle anonimiteit boodschappen doen.

Tegenstrijdig lijkt dan ook de nieuwe winkel van Bert Jan Lantinga, die we natuurlijk kennen als dé bedenker van het concept Meat & Meals. In zijn –overigens schitterende- pand in Meppel introduceert hij een geheel nieuwe formule: Slagerij en Vershuis Lantinga waar klanten onder het motto 'Proef de Oorsprong' niet alleen vlees, vleeswaren en maaltijden kunnen kopen, maar ook groente, zuivel, kaas, vers afgebakken brood, pasta's, wijnen en delicatessen. Hiervoor werkt hij samen met, volgens eigen zeggen, de beste leveranciers.

In plaats van stilstaande klanten en een slager die de hele dag meters aan het maken is, lopen de consumenten in dit concept zelf om de slager heen. Via een uitgekiende routing komen ze langs alle producten en kunnen ze in alle anonimiteit de rest van hun boodschappen halen. Ik ben onder de indruk van Lantinga's frisse kijk op het slagerijbedrijf en vind het een prachtig concept. Toch roept het ook vragen op. Het verschil met de supermarkt lijkt kleiner te worden, maar vooral de scheidslijn tussen andere versspecialisten vervaagt.

Momenteel zijn er diverse slagers die in één pand samenwerken met bijvoorbeeld een bakker of een visspecialist. Twee ondernemers met ieder hun eigen kennis en vakmanschap. Maar wat gebeurt er als een groenteman of bakker het vershuisconcept kopieert en besluit om zelf ook vlees en vleeswaren te verkopen? Dan heeft u er plotseling nieuwe concurrenten bij. Lantinga is op zoek naar ondernemers die dit vershuisconcept onder eigen naam en met de pay-off 'proef de Oorsprong' ook willen toepassen en samen een denktank willen vormen om ervaringen te delen. In elke stad is volgens hem ruimte voor één vershuis. Zou het tijd zijn om een volgende stap te zetten in de slagersbranche? Of houd u het liever traditioneel?

 

Altijd op de hoogte blijven?