'Zoek de supermarkt op!'

21 mei 2014

“ABN AMRO ziet voor de komende jaren kansen genoeg voor specifieke vleesconcepten”, zo luidde onlangs een krantenkop die ik las. Slagerijen moeten dan wel toegevoegde waarde bieden in smaak en gezondheid. Ja ABN, hier zijn we toch dagelijks mee bezig?!

Culinaire reis

Wij als slagers en slagerijmederwerk(st)ers zijn continu bezig de consument te verwennen op hun culinaire reis. Lekkere producten met passie, smaak en ambacht bereid, dat is waar het om draait in de slagerij! Wij onderscheiden ons duidelijk van de supermarkt, die het toch alleen maar om de marge te doen is.

Het mooie van dit rapport is dat er bij vermeld staat: "Als supermarkten niet gaan meebetalen aan de kosten die producenten en leveranciers maken bij het ontwikkelen van een concept, dan werkt dat niet echt mee in de ontwikkeling van vleesconcepten", zo waarschuwen ze.

Verloedering

Maar wat verstaan ze dan onder een vleesconcept? Een vleesconcept is een slagerij. Vers, ambachtelijk en onderscheidend. Dit staat dan ook wel in koeienletters boven de vitrine in de supermarkt. Maar de beleving is ver te zoeken. De slager staat achter de toonbank, bakjes vlees te vullen om er vervolgens een mooi cellofaantje omheen te trekken. Prachtig om er meters mee te maken. Helaas verloedert zo het woord ambacht.

Wat ik hiermee wil zeggen, is; zoek een goede locatie voor je slagerij. Jij bent het vleesconcept! Denk na over de toekomst. Mocht de vraag zich voordoen: verbouwen of verhuizen? Kijk dan naar je locatie en verhuis naar een plek dichtbij een supermarkt. De consument verandert steeds meer in een run-shopper. Eigenlijk is hij dat al als je de cijfers van de afgelopen jaren mag geloven. Ze willen uit de auto kunnen stappen en in één keer boodschappen doen en dan weer naar huis. En dan het liefst maar 1 keer per week. Ergens moeite voor doen, willen ze niet meer.

Gastheer/-vrouw

Ga dus met je onderscheidende, ambachtelijke kwaliteit met een mooie slagerij naast een supermarkt zitten, met nog meer versspecialisten. Versmarkten komen in opkomst. De consument wil veilig geproduceerd voedsel, hij wil de slager in de ogen kijken en zijn advies opvolgen en zich welkom voelen door zijn de slager, de gastheer/-vrouw. En lekkere producten kopen, die je niet in de supermarkt vindt. Dan ben je klaar voor de toekomst en ziet iedereen je opeens weer staan, zonder een doodlopende winkelstraat in te lopen en dan ook nog eens de deurklink naar beneden moet doen…

Stefan Beld startte in december met Frits van de Riet een eigen zaak in Goor; Uw Slager Frits & Stefan. Voor Vlees+ schrijft Stefan maandelijks een blog over zijn ervaringen als startend ondernemer. Zijn blog wordt meegestuurd met de nieuwsbrief van Vlees+, die iedere twee weken op donderdag wordt verstuurd. In de komende editie van Vlees+ verschijnt een bedrijfsreportage over de slagerij van Frits en Stefan (verschijning 21 februari).

Altijd op de hoogte blijven?