Zeven vegatrends voor 2024 volgens de Vegetariërsbond

19 februari 2024 Redactie Food Lefteris Kallergis
Minder vlees en meer plantaardig. Dat voorziet de Vegetariërsbond voor 2024. De organisatie zet zeven trends op het gebied van vegetarische en veganistische voeding op een rij.

De Vegetariërsbond is de organisatie die voor Nederland het V-Label beheert. Bronnen voor de trends zijn vooral de door Panelwizard jaarlijks voor de Vegetariërsbond uitgevoerde Vegamonitor, de ontwikkelingen binnen het klantenbestand van het V-Label en de waarnemingen van de medewerkers van het V-Label team die dagelijks de ontwikkelingen in de markt meemaken.

1. Daling vleesconsumptie

Voor 2024 verwacht de Vegetariërsbond een verdere daling van de vleesconsumptie. In 2010 at de gemiddelde Nederlander 79 kilo per persoon, in 2022 was dit 75 kilo vlees. Uit de Vegamonitor blijkt dat 49,8 procent van de mensen de afgelopen vijf jaar het voornemen heeft gehad om minder vlees te gaan eten en 74,9 procent dit heeft volgehouden. Daarnaast groeit het V-Label voor vegetarische en vegan producten. In 2023 had de Nederlandse sectie van het V-Label ruim 5000 producten gecertificeerd. In heel Europa zijn er inmiddels meer dan 40.000 producten met het V-Label verkrijgbaar. Daarnaast denkt de Vegetariërsbond dat de consument uit gezondheidsmotieven minder vlees gaat eten. En tot slot draagt de stijgende vleesprijs bij aan de dalende consumptie, zeker als plantaardig minder kost.

2. Meer plantaardig eiwit

Het aandeel plantaardige eiwitten in de voeding neemt verder toe. In 2021 was het aandeel plantaardig eiwit volgens het RIVM 43 procentt. Op de lange termijn moet dit 60 procent worden. De Vegetariërsbond verwacht dat er in 2024 meer vaart in de ‘eiwittransitie’ komt. Grote supermarkten als Albert Heijen en Jumbo hebben afgesproken het aandeel plantaardige eiwitten flink te willen verhogen. Daarnaast neemt de bekendheid van het V-label toe. Uit onderzoek van Panelwizard (2023) blijkt dat is gestegen van 3.6 procent naar 64.7 procent.

3. Groei visvervangers

De Vegetariërsbond ziet een toename van de vraag naar plantaardige visvervangers, vooral van Europese flexitariërs die vragen om plantaardige alternatieven voor zalm en tonijn. Het V-Label keurde in 2024 een aantal innovatieve visvervangers goed voor de markt: visproducent John West voor een visvrije tonijn en de startup Vegan Visboer voor visburgers en -nuggets.

4. Toename plantaardige zuivel

In 2023 nam het aantal merken met plantaardige zuivel toe. Het gaat naast plantaardige kaas ook om bijvoorbeeld erwtendrank, lupine-yoghurt en vegan-ijs. De bond noemt onder andere de ‘ijzeren koe’ Margaret van Those Vegan Cowboys, vegan melkchocolade van Tony’s en de ommezwaai van zuivelbedrijf Boermarke dat zich sinds half 2023 volledig op plantaardige zuivel richt.

5. Toename vegan cosmetica

Naast voeding groeit ook de vegan cosmetica. De veganistische cosmetica-industrie zal naar verwachting groeien met een groeipercentage van 7,02 procent in de prognoseperiode van 2022 tot 2029.

6. Minder Vleesreclame

In 2024 neemt het aantal vleesreclames af. Allereerst in de openbare ruimte. Verschillende gemeentes als Bloemendaal, Zwolle, Haarlem, Amsterdam, Utrecht en de provincie Noord-Holland zijn bezig met het verbieden of hebben een verbod op vlees, zuivel en fossiele reclames vanuit klimaatoogpunt. Ook verwacht de Vegetariërsbond dat supermarkten terughoudender worden in vleesreclames.

7. Vegan breekt door in de horeca

En tot slot neemt het aandeel vegetarisch en vegan toe in de horeca. Uit onderzoek van de Foodservice Denktank blijkt dat 75 procent van de restaurants veganistische gerechten aanbiedt. Ook vegan begint een steeds prominentere plek te krijgen. Tegenwoordig biedt 41 procent van de restaurants bij iedere gang ten minste één vegan optie aan.

 

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?