Wessanen op oorlogspad

13 augustus 2012 Tom Van der Meer

UTRECHT – Wessanen (bekend van Beckers Snacks) wil actief merken en bedrijven in Amerika en Europa overnemen. Er lopen onderhandelingen met diverse partijen. Ook zijn er gegadigden om Wessanen over te nemen.


Dat maakte het voedingsmiddelenbedrijf vandaag bekend, tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. 


Overnames

Bestuursvoorzitter Ad Veenhof zei dat Wessanen, nu de huismerkactiviteiten zijn verkocht, zich actief wil richten op fusies en overnames om autonome groei te ondersteunen.


Het bedrijf kijkt daarbij onder meer naar R&D en productiecapaciteiten, maar wil ook rechtstreeks merken kopen en het distributienetwerk in Noord-Amerika uitbreiden.


Tegenvallend

Wessanen verkocht meer in Europa, maar de omzet in Noord-Amerika viel wederom tegen. Ook verloor het bedrijf in het eerste kwartaal 19 miljoen euro door de zwakke dollar.


Het bedrijf is vooral geïnteresseerd in familiebedrijven in Europa en de VS, met een omzet van 15 tot 100 miljoen, aldus Veenhof. Hij verwacht dit jaar een of meer overnames te kunnen aankondigen. Het bedrijf is met 'meer dan een handvol' partijen in gesprek.


Zelf benaderd

Wessanen wordt zelf overigens ook ‘af en toe indirect benaderd’ voor een eventuele overname, zegt Veenhof. 'Maar we houden op dit moment alles af. Al zullen we natuurlijk in gesprek moeten treden, als iemand met veel geld voor de deur staat.'


De omzet van Wessanen daalde het eerste kwartaal van dit jaar van 414,5 miljoen euro (in dezelfde periode vorig jaar) naar 388,5 miljoen. Wel steeg de winst van 5 miljoen naar 21,5 miljoen. De hogere winst kwam vooral door de boekwinst van 15,4 miljoen op de verkoop van de huismerkactiviteiten.


Lees ook:

Beckers snackfabriek Tilburg sluit (13 april 2007)


Ad van Geloven had geen interesse in snacks Wessanen (13 april 2007)


Omzet en winst Wessanen daalt (3 november 2006)


Al uw vleesnieuws kant-en-klaar op uw bord?

Abonneer u dan op onze GRATIS nieuwsbrief!


Altijd op de hoogte blijven?