Wat te doen bij een naheffingsaanslag?

attachment-001_food-image-1261313-e1534170638349

Ongeveer 140.000 ondernemingen misten afgelopen kwartaal de deadline van 1 november om hun btw-aangifte en/of -betaling te doen. Daarom ontvangen zij een dezer dagen een naheffingsaanslag, vaak met boete. In ruim 80 procent van de gevallen was de betaling niet op tijd of onjuist. Veel ondernemers, waaronder starters, weten niet wat zij moeten doen met de naheffingsaanslag. Om hen te helpen, heeft de Belastingdienst een handige checklist gepubliceerd. Hiermee checken ondernemers aan de hand van drie stappen of de naheffingsaanslag klopt en welke actie zij moeten ondernemen.

Ieder kwartaal ontvangt de Belastingdienst ruim 1,8 miljoen btw-aangiften. Niet alleen de aangifte, maar ook de bijbehorende betaling moet vóór de deadline binnen zijn. In de gevallen dat er geen btw-aangifte is binnengekomen, schat de Belastingdienst hoeveel btw betaald moet worden. Ondernemers die de deadline voor de betaling missen, ontvangen een naheffingsaanslag met een boete van 3 procent van het niet betaalde bedrag, met een minimum van €50. Dit bedrag kan oplopen tot maximaal €5.278.

Kwart doet aangifte later dan voorgenomen

Vooral onder startende ondernemers ligt het gevaar van een te late betaling op de loer. De meeste starters weten wanneer de btw-aangifte en -betaling binnen moeten zijn. Bijna de helft zet de btw-aangifte- en betaaldata als geheugensteun in zijn agenda. Alhoewel driekwart van de starters aangeeft de betaling vrijwel direct na de aangifte te doen, geeft tegelijkertijd ruim een kwart toe zijn aangifte vaak later in te dienen dan hij of zij zich had voorgenomen. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Belastingdienst onder startende ondernemers. De ondernemers die te laat waren met de btw-aangifte en/of -betaling ontvangen één dezer dagen een naheffingsaanslag.

Checklist naheffingsaanslag

Elk kwartaal leidt de naheffingsaanslag tot vragen bij ondernemers. Via de checklist naheffingsaanslag op de website van de Belastingdienst controleert een ondernemer in drie korte stappen zijn naheffingsaanslag en weet wat hij of zij vervolgens moet doen met de aanslag.

Aan ondernemers die een naheffingsaanslag hebben ontvangen, adviseert de Belastingdienst de volgende deadlines voor kwartaalaangiften en -betalingen terugkerend in hun agenda te zetten: de kwartaalaangiften en -betalingen moeten altijd uiterlijk 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober binnen zijn. Daarvoor kunnen ondernemers ook gebruik maken van de Btw Alert-App. Een andere optie is het gebruik van commerciële administratiesoftware. Dergelijke software zet de administratie zonder fouten om in een btw-aangifte en geeft een signaaltje als het weer tijd is om aangifte te doen.

Plan je betaling

Een tip voor ondernemers die hun betaling tot het laatste moment willen uitstellen: doe je aangifte vroeg in de maand en plan via online bankieren dat het bedrag pas aan het einde van de maand wordt overgemaakt. Zorg dat de betaling voor de 1e van de maand bij de Belastingdienst op de rekening staat.

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/btw.

Over het onderzoek

De flitspeiling is van 19 september tot en met 1 oktober 2018 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Belastingdienst. Aan het onderzoek namen 1.227 ondernemers deel, van wie 322 de afgelopen drie jaar een bedrijf gestart zijn. De helft van de startende ondernemers doet zélf zijn btw-aangifte, zonder hulp van een professional.

[intermezzo:1]
Lees ook
Geef werknemers meer zekerheid

Geef werknemers meer zekerheid

De arbeidsmarkt is in beweging. Waar werkgevers flexibiliteit willen, zoeken werknemers vooral zekerheid. Hafid Ballafkih van de onderzoeksgroep Arbeid in Transitie aan de Hogeschool van Amsterdam zegt in een artikel in de Groene Amsterdammer dat de flexibiliteit te ver is doorgeschoten.

Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel gezond bedrijf

Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel gezond bedrijf

Hoe zou het zijn als winst iets is waar je als ondernemer invloed op hebt en wat je als ondernemer kunt managen? Zodat je wel die vrijheid ervaart waarnaar je verlangt en je de impact kunt maken die je voor ogen had? Deze vraag vormt de basis voor het boek ‘Winstgevende plannen’ van Femke Hogema.

De onderneming en beperkte gemeenschap van goederen

De onderneming en beperkte gemeenschap van goederen

Met ingang van 1 januari 2018 is het huwelijksgoederenregime ingrijpend veranderd. Indien u vóór 1 januari 2018 in het huwelijksbootje bent gestapt, geldt de algehele wettelijke gemeenschap van goederen. Zo valt bij ondernemers ook de eigen zaak na het huwelijk in de gemeenschap.