Wakker Dier: Supermarkten stunten meer met vlees

9 november 2023 Redactie Vleesmagazine Vleesmagazine
Supermarkten zijn de afgelopen acht jaar meer gaan stunten met vlees. Uit de foldermonitor van Wakker Dier blijkt dat het aantal volumestunts zijn verviervoudigd. Vier op de tien vleesaanbiedingen stimuleren consumenten om meerderde verpakkingen te kopen, aldus de dierenwelzijnsorganisatie.

Wakker Dier analyseert sinds 2015 de vleesaanbiedingen van de eerste drie kwartalen van het jaar van twaalf grote supermarkten. Momenteel zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar.

Vleesaanbiedingen

Bij vleespromoties kunnen supermarkten losse producten in prijs verlagen of volumekorting geven, die ingaat bij de aanschaf van meerdere productverpakkingen. Deze tweede categorie, de volumestunts, zorgt volgens Wakker Dier voor de grootste consumptiegroei.

Het aantal volumestunts met vlees nam sinds 2015 toe van 1402 naar 8994, een verviervoudiging. Het aandeel volumestunts met vlees steeg van 16 naar 39 procent. Het aantal vleesstunts waarbij de korting ook geldt voor een enkele verpakking is ook toegenomen, maar een minder hard. Van 7240 in 2015 naar 8994 in 2023.

Bron: Wakker Dier

Altijd op de hoogte blijven?