Wakker Dier: minder vleesaanbiedingen in de supermarkt

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Uit de jaarlijkse foldermonitor van Wakker Dier blijkt dat het aantal vleesaanbiedingen in de supermarkt voor het eerst sinds 2015 is gedaald. In de eerste helft van 2022 daalde het aantal aanbiedingen naar het niveau van 2020.

Vrijwel alle supermarktketens minderden het aantal vleesaanbiedingen. De grootste daling was te zien bij Albert Heijn (-366), gevolgd door Hoogvliet (-249) en Dirk (-203). Daarentegen signaleerde Wakker Dier bij drie van de twaalf gemeten supermarktketens een toename. Bij Plus (+110), Aldi (+75) en Vomar (+18) steeg het aantal vleesaanbiedingen.

Minder vleesaanbiedingen

Vleesaanbiedingen Wakker Dier

De daling in aanbiedingen geldt voor zowel kip (-279) als rundvlees (-365) en varkensvlees (-598). Het aantal aanbiedingen voor vleesvervangers bleef nagenoeg gelijk (+29). “Het lijkt erop dat supermarkten vooral vlees uitkiezen om minder mee te stunten,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Hilhorst denkt dat de mindering van het aantal vleesaanbiedingen te maken heeft met het klimaatakkoord dat supermarkten hebben ondertekend. Hierin staat dat consumenten meer plantaardige eiwitten moeten eten in plaats van dierlijke. “Supermarkten kunnen deze belofte alleen waarmaken door deze vleesdaling snel voort te zetten,” aldus Hilhorst.

Foldermonitor

Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij. Voor deze foldermonitor volgt Wakker Dier de grootste supermarktconcerns. Dit zijn Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Ook vleesaanbiedingen van Deen en Picnic rekent Wakker Dier mee. Bij de sluiting van supermarktketen Deen medio 2021, werd zij vervangen door Picnic. Deze wisseling heeft geen invloed op de genoemde trends.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
‘Consument wil precies weten waar vlees vandaan komt’

‘Consument wil precies weten waar vlees vandaan komt’

Vleesbedrijf De Vries in Feanwâlden bestaat uit twee delen. “Enerzijds zijn we een horecagroothandel, momenteel met name richting de Oosterse horeca. Anderzijds zijn we producent van ambachtelijk gerookte spekartikelen.”

Fikse stijging vleesprijzen

Fikse stijging vleesprijzen

In de eerste helft van dit jaar zijn de vleesprijzen flink gestegen. Vooral rund- en kalfsvlees is aanzienlijk duurder geworden, met een prijsstijging van ruim 14 procent.

Wakker Dier: ‘Boeren houden van koeien’-campagne Liegebeest 2022

Wakker Dier: ‘Boeren houden van koeien’-campagne Liegebeest 2022

Wakker Dier maakt bekent dat de campagne Boeren houden van koeien is verkozen tot Liegebeest van 2022. Met deze jaarlijkse verkiezing wil de dierenwelzijnsorganisatie misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.