Wakker Dier begint nieuw offensief

stopdierenleed

Wakker Dier begint een nieuw offensief tegen de kiloknaller. De maatschappijkritische organisatie die strijdt tegen dierenleed en wil een hervorming en verduurzaming van de veehouderij.

Wakker Dier roept alle klanten van supermarkten op om via een petitie protest aan te tekenen tegen de kiloknaller bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie voor supermarkten. Via deze weg wil Wakker Dier bewerkstelligen dat de supermarktfolder een instrument wordt dat de verduurzaming juist versnelt, in plaats van afremt.

Reclame voor dierenleed

Waarom hebben we je stem nodig? staat in de oproep te lezen. 'Samen staan we sterk en maken we een vuist tegen de kiloknaller. Een dier is geen stuntartikel!'

Volgens de organisatie stuntten de twaalf grootste supermarktketens in 2015 ruim 200 keer per week met vlees. Hiervan heeft de overgrote meerderheid geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de folderanalyse van Wakker Dier.

'De vele reclames voor dierenleed, zoals plofkip en industrievarken, remmen de verduurzaming van de veehouderij. Om deze reden heeft de politiek zich al herhaaldelijk uitgesproken tegen de kiloknaller. Desondanks neemt de reclame voor dierenleed toe', laat Wakker Dier weten.

Verduurzaming

Een diervriendelijker folder zou de verduurzaming van de supermarkt en daarmee ook de verduurzaming van de veehouderij een enorme boost kunnen geven, volgens de organisatie. Dat komt ook de veehouderij ten goede.

'Als supermarkten week in week uit hun klanten zouden verleiden om te kiezen voor beter in plaats van voor goedkoper, neemt de vraag naar beter vlees sneller toe. Zo kunnen meer boeren omschakelen en krijgen steeds meer dieren een beter leven.'

Lees ook
Groothandel Sligro kiest voor Beter Leven Kip

Groothandel Sligro kiest voor Beter Leven Kip

Sligro kiest als eerste groothandel voor Beter Leven kip. Vanaf 2023 ligt er alleen nog maar kip met minimaal één Beter Leven-ster is de schappen. Dat meldt Wakker Dier met een persbericht.

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.