Wakker Dier: 'Auwww van Mora

13 augustus 2012 Tom van der Meer

AMSTERDAM - Wakker Dier start vandaag een radio- en bannercampagne tegen Mora. Dit omdat de snackfabrikant weigert te stoppen met de onverdoofde castratie van biggen.

AMSTERDAM - Wakker Dier start vandaag een radio- en bannercampagne tegen Mora. Dit omdat de snackfabrikant weigert te stoppen met de onverdoofde castratie van biggen.


'Ze hadden bij Mora beter Zeeuws Meisje in kunnen huren in plaats van Cora', zegt woordvoerder Hanneke van Ormondt van Wakker Dier. 'Fatsoenlijk verdoven kost één cent per kilo vlees extra, maar blijkbaar is dat al een cent te veel.'


Retail stopt in 2009

Eerder dit jaar besloot het CBL vanaf 2009 te stoppen met de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen, mede na acties van Wakker Dier. Hema, Unox, La Place en Struik sloten zich hier later bij aan.


McDonald's en varkensvleesproducent de Hoeve zijn ondertussen geheel gestopt met castreren. De biologische varkenssector verdooft al sinds afgelopen zomer.


Ook Febo en Stegeman

Behalve Mora hebben ook onder meer Burger King, Febo en Stegeman nog geen toezegging gedaan om over te schakelen.


Ad van Geloven (moederbedrijf van Mora) komt waarschijnlijk later vandaag met een reactie.


Motie Tweede Kamer

Morgen wordt in de Tweede Kamer een motie behandeld om het onverdoofd castreren te verbieden. Een soortgelijke motie in 2006 haalde geen meerderheid omdat CDA, VVD, SGP, PVV en Christen Unie zich ertegen verzetten.


Lees ook:

Hema en Unox stoppen ook met ‘fout vlees' (14 juni 2007)


Supers weren 'fout' varkensvlees (14 juni 2007)


Dierenclubs claimen allemaal biggenvictorie (14 juni 2007)


Supermarkten willen pijnloze castratie biggen (6 december 2007)


Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over 'fout vlees'

Alle berichten over Mora

Alle berichten over Wakker Dier

Altijd op de hoogte blijven?