Waar het hart vol van is...

13 augustus 2012 Emke Janssens

Jan heeft een product bedacht tegen eenzaamheid. Hij roept slagers én bakkers op zijn idee te omarmen.

Jan heeft een product bedacht tegen eenzaamheid. Hij roept slagers én bakkers op zijn idee te omarmen.

Je hebt wel eens van die dagen dat je constant met iets bezig bent. Het laat je niet los, een soort van verliefdheid zonder die vlinders. Want je hebt iets in huis dat zo ontzettend lekker is en dat wil je in de markt zetten en uitdragen, want waar hart van vol is loopt de mond van over.

Proeverij

Mijn vriend Huub (Oudshoorn, red.) gebeld of hij een proeverij wil verzorgen in de winkel, een advertentie geplaatst in de krant met allerlei supperlatieven waar een vinoloog jaloers op zou zijn.

Wat mals, met een beet, beetje pré salé, het brengt je in vervoering en we zijn in een jubelstemming. Je wilt dit delen met zoveel mogelijk mensen. Op dat moment speelt geld om het te promoten geen rol. Het is een roes. Een week lang heb ik er elke dag één van 150 gram gegeten en als iets lekker smaakt is dat gewicht altijd te weinig. En er is geen afkeer.

Slachtmaand

Vanaf volgende week gaan we reacties van klanten beknopt weergeven in de krant voorzien van naam. Het worden kleine getuignisjes waarom mensen genieten en gelukkig zijn met een mooi stukje vlees. De lezer moet het water in de mond lopen en aangezet worden tot kopen.

Collega’s vertoon uw kunsten en schroom niet, als u iets te vertellen heeft, om de plaatselijke krant te benaderen, vooral nu het november slachtmaand is. Maak ze blij met uw producten en vertel over uw vak en over het thuis slachten. Dat was altijd een bijzondere tijd op het platteland. Hoe het werkelijk was met de pure smaak zonder al die E-nummers. Er ging niets verloren, alles werd gebruikt. Een journalist tekent het graag op uit uw mond.

Vakmensen zoals u daar zijn er nog weinig van over. U bent interessanter dan u denkt.

Omkijkertje

Ga eens in op een uitnodiging van een vrouwenvereniging of bied aan over uw vak te komen spreken. Het is makkelijker dan u denkt. U heeft gegarandeerd een luisterend oor en een ongekende goodwill is uw beloning.

De Telegraaf, Omroep Max en het Ouderenfonds gaan zich samen sterk maken tegen eenzaamheid. Isolement van ouderen is een levensgroot probleem. Ik ben hier al langer mee bezig om hier iets aan te doen. Ik denk in de vorm van een Omkijkertje, een klein worstje of broodje* dat wij gratis aan de klanten verstrekken met de boodschap: ‘dit is een klein cadeautje van uw slager voor iemand in uw buurt die eenzaam is’.

Men heeft een reden om naar een ander om te kijken en het neemt de drempelvrees weg.

*Het zou mooi zijn als we samen met de bakkers dit idee zouden omarmen.

Het ga u naar den vleze,


Jan

 

 

Altijd op de hoogte blijven?