Vleesbranche ziet brood in vezelvlees

SONY DSC

DOETINCHEM – De vleesbranche is positief over innovaties in het vlees, zoals Enkco dat vlees met tarwevezels (Meatless) op de markt brengt. Driekwart juicht dit soort initiatieven toe omdat het bijdraagt aan een positiever imago van vlees.

DOETINCHEM – De vleesbranche is positief over innovaties in het vlees, zoals Enkco dat vlees met tarwevezels (Meatless) op de markt brengt. Driekwart juicht dit soort initiatieven toe omdat het bijdraagt aan een positiever imago van vlees.


Dat bleek uit de stelling ‘Vlees met een percentage tarwevezel erin (Meatless) zoals Enkco op de markt brengt is een uitkomst voor de vleesindustrie', die meat&meal.nl op de site had.


15 procent staat juist negatief tegenover dit soort initiatieven, omdat de sector daarmee het product verloochent waar zij juist trots op moet zijn, namelijk echt vlees.


Van de reageerders op de stelling denkt 8 procent dat het allemaal niet uitmaakt, omdat de prijs voor de klant toch de belangrijkste beweegreden voor de aankoop is. Slechts 3 procent twijfelt, meer omdat zij bang zijn dat het vlees er niet lekkerder van wordt.


 

In de papieren editie van Meat & Meal reageren deskundigen op de stelling. Dit zijn Jean Remy Valk van scharrelrundvlees-importbedrijf France Limousin, Frans Egberts van vleeswarenfabriek Henri van de Bilt, Jos Hugense van Meatless en foodkenner/journalist Wouter Klootwijk.


Lees hun reacties op in de nieuwste Meat & Meal


Lees ook:

Enkco brengt vlees met Meatless op de markt (22 februari 2007) 


Stem mee op onze nieuwe stelling: ‘Werken op zaterdag in de vleesindustrie moet verplicht worden.’


Gratis proefnummer Meat & Meal


Lees ook
Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.