Verstegen past blockchain toe

JP180045539

Na Albert Heijn, past nu ook specerijenmaker Verstegen blockchain-technologie toe om een productieketen inzichtelijk te maken.

Verstegen Spices & Sauces maakt de keten van nootmuskaat, van de bodem in Indonesië tot in het schap, transparant voor de consument. Dit doet de specerijenmaker samen met ontwikkelingsorganisatie Fairfood. Consumenten kunnen de QR-code op de nootmuskaat scannen en vervolgens alle informatie over de herkomst inzien.

Consument wil inzicht in producten

Volgens de bedrijven willen consumenten meer informatie over waar producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd zijn. Op die manier kunnen ze zelf inschatten of het productieproces duurzaam is en de kwaliteit van de producten hoog. Elke stap van boom naar winkelmandje wordt gedetailleerd vastgelegd en opgeslagen met blockchaintechnologie. Ook de boer kan profiteren door meer inzicht te krijgen in de keten.

AH’s sinaasappelsap-keten leidde tot kritiek

Consumenten kunnen van steeds meer voedingsmiddelen bekijken welke route ze hebben afgelegd voordat zij in het winkelschap liggen. Albert Heijn begon in september met blockchain om de productieketen van sinaasappelsap inzichtelijk te maken. Dit zorgde echter niet alleen voor lof vanuit het publiek. Dagblad Trouw gebruikte de AH-app en ontdekte dat een van de Braziliaanse plantages bekendstond om slechte werkomstandigheden. Over die misstanden was niks vermeld in de app, verweten media de blauwe formule. AH zei dat die conclusie van Trouw feitelijk onjuist was en dat de keten onterecht slecht is afgeschilderd. ‘Wij hebben deze keten transparant gemaakt, juist naar aanleiding van kritiek in deze keten. De genoemde zaak dateert uit 2013, inmiddels is de genoemde plantage Santa Angela sinds 2016 Rainforest Alliance gecertificeerd’, staat in de reactie van Albert Heijn op Rtlnieuws.nl te lezen.

[intermezzo:1]
Lees ook
Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

Epos ondersteunt snelgroeiende boerderijwinkel Puur Brabant

Epos ondersteunt snelgroeiende boerderijwinkel Puur Brabant

Puur Brabant in het Brabantse Nijnsel is wat je noemt een succesformule. Feitelijk is het een complete boerderij-supermarkt en specialist in streekproducten. Het bedrijf werkt principieel zo gluten- en allergenenvrij mogelijk.

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil een keten voor biologisch rundvlees opzetten. Dat vertelt directeur Allard Bakker in een interview met vakblad De Kalverhouder.