Verkoop slagerijen daalt met drie procent

13 augustus 2012 Peter de Weerd

EINDHOVEN - De consument heeft de slager, bakker en groenteman in het tweede kwartaal massaal links laten liggen.

EINDHOVEN - De consument heeft de slager, bakker en groenteman in het tweede kwartaal massaal links laten liggen.


Dat meldt het Eindhovens Dagblad. Tot juni ging er bij de slager drie procent minder vlees over de toonbank. ‘De slager maakt fors minder winst, want de kosten lopen hard op. En het gaat al jaren niet geweldig, vooral de kleine slagerijen hebben het moeilijk’, aldus directeur John van Dorst van het accountantsbureau BBB. 

CBS

 ‘Na een paar mooie jaren hollen de speciaalzaken dramatisch achteruit’, aldus hoofdeconoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De hardste klappen kreeg de groenteboer. De omzet, die al sinds vorige zomer achteruit holde, is begin dit jaar met bijna twaalf procent teruggelopen.


Supermarkt

Wat de kleine detaillisten hebben verloren, is terechtgekomen bij de supermarkten. Die verkochten in het tweede kwartaal ruim twee procent meer. De prijzen stegen onverminderd door - de boodschappen waren in juni 5,5 procent duurder dan een jaar geleden.

‘De klant verhuist van de speciaalzaak naar de supermarkt. De prijs zal daar de reden voor zijn’, meent bedrijfstakanalist Ruud Ververs van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).



 

Altijd op de hoogte blijven?