De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Thomas de With en De With Maaltijden.
Op het terrein achter keurslager de With in Bleiswijk staat het bedrijf De With Maaltijden. “Enkele groothandels vroegen ons om onderscheidende maaltijden te gaan leveren voor collega-slagers”, vertelt eigenaar Thomas de With. “Zo begonnen we in 2007 kleinschalig ovenschotels te produceren. Nu werken we met tien collega’s en bereiden we wekelijks enkele duizenden kilo’s aan ovenschotels; zo’n 25 verschillende soorten, in overleg met slagers en groothandels. Daarnaast maken we veel seizoensgerechten en wat schotels onder private label. We leveren bewust niet aan supermarkten. We willen juist graag collega-slagers ondersteunen. In die sector voelen we ons het beste thuis. Want ik ben producent én slager.”
De With vindt het boeiend om met een jong team te werken aan innovatie, kwaliteit en behoud van het ambacht. Daarin vindt hij ondersteuning van Delmo. “We werken al jaren met Delmo. We bespreken onze ambities met Frans De Leede of Dirko den Hertog. Delmo begrijpt wat we willen en denkt mee over welke machines ons bedrijf verder zullen brengen. Zo is hier recent een prachtige gehaktmolen geplaatst. Die scheelt me veel manuren en produceert zelfs betere kwaliteit. Deze machine maakt dat ik weer verder kan kijken hoe ik wil en kan groeien. Zo proberen we het ambacht te combineren met hoogwaardige technieken die product en kwaliteit waarborgen. Ik zie veel uitdagingen. Hoe sneller je kunt werken, des te verser kun je aanleveren. Dat is nodig, want consumenten willen duurzamer voedsel en dat betekent automatisch een kortere THT. Als slagerij moeten we allerlei klanten bedienen en de vraag naar ‘gemak’ groeit. Ik vind dat we kennis moeten delen over wat er mogelijk is in de slagerij. Met elkaar en met de fabrikant. Willen we onze positie als ambachtsman behouden, dan moeten we veel zelf maken en kijken hoe de techniek ons daarin kan ondersteunen. Duurzaamheid is één en haalbaarheid is twee. Daar staan smaak en vers nog boven! Ik zie veel jonge nieuwe klanten in de winkel. Dat is mijn drijfveer. Ik zoek naar wat ze willen, wat ze nog missen. Dan zie je volop ontplooiingsmogelijkheden.”
Dit is deel 2 van de rondvraag 'Vleesbranche volop in beweging'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 2-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.