SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK On the way to planet proof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.

Uit onderzoekt van Ipsos blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders (59 procent) zich zorgen maakt over klimaatverandering. 75 procent geeft aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren. Dit kan door middel van het kopen van duurzamere producten. SMK vraagt deze week aandacht voor het keurmerk On the way to PlanetProof.

De afgelopen vijf jaar groeide het On the to PlanetProof keurmerk gestaag. Dat heeft volgens SMK geleid tot de volgende resultaten. “Zo is 35 procent van ons groente en fruit On the way top PlanetProof. Hebben 604 telers een bloemen- of kruidenrand. Worden er massaal haagjes aangelegd (2.000m2) en hebben 800 deelnemende veehouders extra maatregelen genomen om de uitstoot van stikstof te verlagen.”

Ellen Brussee, organisator van de speciale actieweek: “On the way to PlanetProof kijkt verder dan alleen één specifieke verbetering. Bij ons keurmerk kijken wij veel breder en naar veel meer aspecten. Hierdoor is er altijd wel een verantwoorde keuze mogelijk. Of je nu kiest voor groente, melk, eieren, boter en zelfs bloemen en planten. Er is altijd een variant die beter is voor natuur, klimaat en dier.”

On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten een van de grootste topkeurmerken in de Nederlandse supermarkten. Dit is een enorme duurzaamheidsprestatie van de hele keten en de consument: Het is niet voor niets dat er een benoeming is van topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal eerder dit jaar.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Oproep aan Kabinet: ‘Vergoed 30 miljoen aan directe kosten voor verduurzaming’

Oproep aan Kabinet: ‘Vergoed 30 miljoen aan directe kosten voor verduurzaming’

SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof, roept het kabinet op om zo spoedig mogelijk uitvoering te geven aan de in Juni aangenomen motie van de Tweede Kamer. Deze motie verzoekt het kabinet om de kosten te vergoeden die Nederlandse boeren en tuinders maken voor het voeren van een...

12 beste keurmerken volgens Milieu Centraal

12 beste keurmerken volgens Milieu Centraal

Milieu Centraal heeft de 12 beste keurmerken opgenomen in de Keurmerkenwijzer om consumenten te helpen om duurzamer boodschappen te doen.