Retail verhoogt vleesprijs niet zomaar

13 augustus 2012 Tom van der Meer

DOETINCHEM - Supermarkten zijn niet zonder meer bereid meer te betalen voor varkensvlees en dus de consumentenprijzen in de winkel te gaan verhogen.

DOETINCHEM - Supermarkten zijn niet zonder meer bereid meer te betalen voor varkensvlees en dus de consumentenprijzen in de winkel te gaan verhogen.


Dat blijkt uit een telefonisch belrondje van het Agrarisch Dagblad. Schuitema verwacht op de langere termijn een hogere kostprijs, door gestegen grondstofprijzen en hogere vraag naar vers vlees in Azië en het Oostblok. Het bedrijf stelt ‘de marktontwikkelingen in de gaten te houden’ en ‘waar nodig actie te ondernemen’.


Albert Heijn wil alleen meer betalen voor producten met extra toegevoegde waarde, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn. 'Maar daarover voeren we wel eerst een discussie met de leverancier. Die moet zijn vraag naar een hogere prijs goed onderbouwen.'


Coop Codis handelt met slachterijen en grossiers. 'Als de prijs hoger moet, dan zullen deze bedrijven dat moeten waarmaken', zegt productmanager vlees, Rob de Bruin. 'Als aan de andere kant slechts een leverancier meent de prijs te moeten verhogen en de anderen niet, dan moeten er goede argumenten op tafel komen.'


Lees ook:

Coop verkoopt als eerste super 'ongecastreerd vlees (6 september 2007)


Vion: 'Markt varkensvlees in gevaar' (27 augustus 2007)


'Vleesprijs verdubbelt bij ban sambavlees'(12 juli 2007)

Altijd op de hoogte blijven?