Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

dagelijkse boodschappen_pixabay

Foto: Pixabay

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.

“Het komt niet vaak voor dat de prijzen van voedingsmiddelen zo sterk stijgen”, staat er te lezen op het bericht van CBS. “De laatste keer dat de prijzen over een heel jaar gemiddeld met meer dan 10 procent stegen was in 1976. In 2001 was de prijsstijging eveneens hoog, maar wel iets lager dan in juni 2022. Geen enkele categorie voedingsmiddelen daalde in juni 2022 in prijs.”

Vlees en vis

Consumenten zijn vooral meer gaan betalen voor vlees en vis. Hier stegen de prijzen met ruim 15 procent. Een stukje vlees op het bord kostte in juni 2022 ruim 16 procent meer dan een jaar eerder. Voor vis was dit 10 procent in prijs. Gemiddeld geeft een consument ruim 5 keer zoveel uit aan vlees als aan vis.

Zuivel

Ook prijzen van zuivelproducten stegen. Met ruim 14 procent was deze prijsstijging de hoogste na augustus 2008. In deze categorie steeg boter het sterkst in prijs. Deze prijsstijging is in lijn met die van andere oliën en vetten, zoals margarine en olijfolie.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Uitgaven consument

Een gemiddelde consument besteedt gemiddeld ongeveer 11 procent van zijn uitgaven aan voeding, in totaal bijna 45 miljard euro in 2021. Hiervan gaat een kwart naar vlees en vis en 23 procent naar groente en fruit. Een gemiddelde consument besteedt 21 procent aan brood en graanproducten en 14 procent aan zuivel.

Producentenprijzen

Deze stijging van de consumentenprijzen volgt op prijsstijgingen bij producenten. Voedselproducenten kampen hier al een mee. In mei 2022 lagen deze prijzen bijna 23 procent horen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit werkt door in de prijzen die de consument uiteindelijk betaalt. “De lange productie- en distributieketen heeft echter een vertragend effect op deze doorwerking. Handels- en vervoersmarges zorgen er bovendien voor dat consumentenprijzen een minder extreem verloop hebben”, aldus CBS.

Bron: CBS 

Dossiers
Lees ook
Vlees in de media - week 47

Vlees in de media - week 47

Omgaan met medewerkers met financiële zorgen, kweekvlees toegestaan in Verenigde Staten en slager Van Broekhuizen overweegt vertek vanwege klagende buren. Wat gebeurde er afgelopen week in de vleesbranche? Een greep uit de media.

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

Vlees in de media - week 46

Vlees in de media - week 46

De hele vleessector worstelt met de hoge energieprijzen, een windmolen op zijn perceel en slachtvisite. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.