ING: 'Optimisme onder consumenten groeit'

attachment-003_food-image-VLS10055I03

Nederlanders krijgen steeds meer vertrouwen in de economie. Het vertrouwen is terug op het hoogste niveau sinds de zomer van 2008. Dat blijkt uit antwoorden op de Vraag van Vandaag, zoals die door ING wordt gepubliceerd.

Bijna één op de drie consumenten is nu positief over de staat van de economie, waarbij 2 procent zelfs van mening is dat Nederland er op dit terrein ‘zeer goed’ voorstaat. Een groep van 23 procent is nog negatief, terwijl bijna 46 procent de economie op dit moment noch slecht, noch goed vindt.

2008

De cijfers zijn het meest gunstig sinds 2008. Onder meer het afwenden van het vertrek van Griekenland uit de euro, de groeicijfers van het Centraal Plan Bureau, de lage inflatie en de aankomende belastingverlaging zouden volgens ING bijdragen aan de optimistische stemming. ‘De consument let op zijn portemonnee, op de prijzen in de supermarkt en of hij een baan heeft. Die zaken gaan allemaal de goede kant op’, zo wordt een woordvoerder van ING geciteerd door De Telegraaf.

Lees ook
18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Vertrouwen

Vertrouwen

Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben.

Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte

Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte

Veel Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte. Ze zijn het van huis uit gewend of degene die kookt maakt gerechten met vlees of vis. Zes op de tien Nederlanders omschrijft zichzelf als vleeseter. Dat blijkt uit de jaarlijkse Vegamonitor van Natuur & Milieu.