Nieuw logo 'gmo-vrij' in Duitsland

attachment-001_food-image-VLS7237I01

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor vlees genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor levensmiddelen genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

De Duitse overheid richt zich speciaal op vlees- en melkproducten en eieren, omdat die vaak voeder met gmo's krijgen, terwijl dat niet op de verpakking van het product hoeft te worden vermeld. Ook in andere producten hoeven sporen van genetische gemodificeerde organismen beneden bepaalde grenzen niet te worden gedeclareerd.

Bedrijven kunnen nu ook al op de verpakking aangeven dat producten gmo-vrij zijn. Dat gebeurt echter maar mondjesmaat. De Duitse minister van Landbouw Ilse Aigner, die het nieuwe logo maandag onthulde, hoopt echter dat dat vaker het geval zal zijn nu er een nieuw logo is. Consumenten kunnen dan beter keuzes maken.

Het is de bedoeling dat in de herfst de eerste producten met het nieuwe logo in de schappen liggen. De verschillende bondsstaten worden verantwoordelijk voor de controle op de juistheid van het gebruik van het logo.

Lees ook:

CBL: geen regenwoud weg voor soja (12 juni 2009)

Keurslagers verkopen duurzaam vlees (3 juni 2009)

AH: 'ontbossing is mondiaal probleem' (12 maart 2009)

Gen-voer leidt niet tot gen-vlees (24 juli 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over Duitsland

Lees ook
Empack najaar 2021 in ‘s-Hertogenbosch

Empack najaar 2021 in ‘s-Hertogenbosch

Vakbeurs Empack vindt ook dit jaar weer doorgang. De vakbeurs voor verpakkingstechnologie vindt in 2021 op 8 en 9 september plaats in de Brabanthallen.

‘Overweldigende internationale belangstelling voor GravityTray’

‘Overweldigende internationale belangstelling voor GravityTray’

De twee creatieve ondernemers Luc van den Broek en Rinze Willemsen stoorden zich al heel lang aan het absorber-matje in de vleesbakjes in de supermarkt. Net als consumenten, retailers, p.roducenten en recyclebedrijven. Na een zoektocht van een aantal jaren naar de juiste folie en machine, is het nu zo ver. Het nieuw ontwikkelde bakje, getiteld GravityTray,...

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN Amro.Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor...