Negen agrifoodbedrijven genomineerd voor Foodvalley Champions

Foodvalley-Champion

De Nieuwe Melkboer, FUMI Ingredients, Schouten Europe, In Ovo, Protix, VanderSat, Grünten, Fooditive en Verdify zijn genomineerd voor de Foodvalley Champions 2020. Totaal verschillende bedrijven met één ding gemeenschappelijk: ze hebben innovaties ontwikkeld met een (potentieel) grote impact, en innovatie zit in hun genen.

Schouten Europe, die in de jaren negentig pionierde op de markt voor vleesvervangers, heeft de wereldwijde eiwittransitie ‘smaak en kraak’ gegeven, met talloze innovatieve recepten en ingrediënten.

Met het apparaat ‘Ella’, waarmee het geslacht van kippen in het ei snel en betrouwbaar te bepalen is, voorkomt In Ovo het ruimen van miljoenen mannelijke eendagskuikens. Daarmee pakt het bedrijf een belangrijk maatschappelijk vraagstuk aan.

OERei eieren

Met OERei eieren, van kippen gevoed met insecten gekweekt op plantaardige reststromen, toont Protix een mooi voorbeeld van hoe insecten, via de B2C-markt, kunnen bijdragen aan circulaire voedselsystemen.

Met plantaardige melk van lokaal geteelde soja geeft De Nieuwe Melkboer volgens de jury vorm aan twee transities tegelijk: de verschuiving naar een meer plantaardig voedingspatroon en het verkorten van productie- en consumptieketens.

Eiwitbronnen

Fumi Ingredients boort een vrijwel onuitputtelijke bron van hoog-functionele eiwitbronnen aan, door op intelligente wijze micro-organismen en innovatieve technologie met elkaar te combineren.

Betrouwbare en actuele informatie over de beschikbaarheid van water en de gezondheid van gewassen is belangrijker dan ooit, bewijst de bijdrage van genomineerde VanderSat. Het bedrijf ontwikkelt oplossingen om het gebruik van water en pesticiden in de agrifood sector te verminderen, met behulp van satellietwaarnemingen.

Voeding en Gezondheid

Grünten brengt groenten naar de ontbijttafel met zijn ‘Veggie Oats’: plantaardige haver met de smaak van taart, goed voor 25 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten.

Fooditive verwaardt reststromen van de appel- en peerverwerkende industrie en zet fructose om in de natuurlijke zoetstof keto-fructose, die smaakt als suiker, maar geen calorieën bevat.

Verdify ontwikkelt innovatieve software om gepersonaliseerde voeding in de voedingsmiddelenindustrie mogelijk te maken. De software is ontworpen om persoonlijke voedingsbehoeften en online voedselaanbod naadloos met elkaar te verbinden.

Foodvalley Champions prijs

Foodvalley Champions is de opvolger van de prestigieuze Foodvalley Award. De prijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan de drie meest innovatieve bedrijven in de categorieën Eiwittransitie, Circulaire AgriFood en Voedsel & Gezondheid. Deelnemers worden beoordeeld op het innovatieve karakter van hun bedrijf en de impact en het innovatieve karakter van hun recente innovatie(s).

De prijs omvat een promotievideo over de winnende innovatie, internationale profilering door Foodvalley NL en een eenjarig Foodvalley-lidmaatschap. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de online, interactieve Foodvalley Summits op 13 en 14 oktober 2020.

Foodvalley

Het Foodvalley ecosysteem, gecreëerd door Foodvalley NL in Wageningen, versnelt innovatie en groei van bedrijven door ondernemingen, van start-up tot multinational, te koppelen aan de beste kennis, faciliteiten, kennisleveranciers en potentiële partners. De komende jaren staan vier innovatiethema's centraal: Circulaire AgriFood, Voeding & Gezondheid, Eiwittransitie en Slimme & Digitale Technologie.

 
Lees ook
Schouten Europe lanceert plantaardig alternief voor kip en rund

Schouten Europe lanceert plantaardig alternief voor kip en rund

Schouten Europe B.V. brengt plantaardige kip- en rundstukjes op de markt. Hiermee wil het Nederlandse familiebedrijf bijdragen aan de wereldwijde eiwittransitie.

Gelijke gezondheidskansen voor iedereen kost 50 keer zoveel budget als nu

Gelijke gezondheidskansen voor iedereen kost 50 keer zoveel budget als nu

Gelijke gezondheidskansen voor iedereen kost 50 keer zoveel budget als nu. Dat adviseert de Raad voor de Volksgezondheid & Samenleving (RVS) aan de komende kabinetten, in wat een radicale breuk mag heten met het huidige volksgezondheidsbeleid.

Half miljard dollar voor Livekindly

Half miljard dollar voor Livekindly

In een jaar tijd heeft Livekindly Collective meer dan een half miljard dollar aan financiering opgehaald. $135 miljoen was al binnen, maar daar komt nu nog eens $335 miljoen bij. Dat maakt het collectief van heritage- en startup-merken een van de drie hoogst gefinancierde en snelst groeiende plantaardige voedingsbedrijven.