Bijna negen op de tien consumenten trachten voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden. Maar gezonde ambities worden vaak niet gerealiseerd. Dat stelt het ING Economisch Bureau bij de publicatie van de Themavisie Food ‘Een gezonde toekomst’.
Van de consumenten probeert 85 procent vet, suiker, zout en E-nummers te vermijden, maar zij slagen daar vaak niet in. 'Zo eten bijna 12 miljoen Nederlanders onvoldoende groente of fruit. Individueel inzicht in hoe voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon ontbreekt vaak nog. Nieuwe toepassingen (apps) brengen daar verandering in', aldus het ING Economisch Bureau.
Richtlijn Goede Voeding
De nieuwe Richtlijn Goede Voeding van de Gezondheidsraad schetst de kaders van een gezond voedingspatroon, maar de weg naar dat patroon blijkt volgens het ING Economisch Bureau 'uitdagend'.
Voedseletiket
De informatiebehoefte van de consument verandert en voedingsbedrijven zullen in actie moeten komen. Dirk Mulder, ING Sectormanager Food: 'Consumenten kijken op een andere manier aan tegen kopen en koken en zijn op zoek naar de bevestiging dat ze de goede keuzes maken.' Bedrijven kunnen hierop inspelen, bijvoorbeeld door de bestaande onvrede over de geloofwaardigheid van etiketten weg te nemen. Zo vertrouwt ruim 10 procent van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag de informatie op etiketten nooit en vindt ruim een kwart van de consumenten de informatie op voedingsetiketten onvoldoende.
Kansrijke toepassingen
Consumententechnologie ondersteunt gezonde ambities van consumenten. ING Economisch Bureau: 'Mobiel internet, sociale media en health tools maken consumenten ‘slimmer’ en de kennis over voeding beter vind-, deel- en meetbaar. De gezondheidstrend is van invloed op bedrijven in de gehele foodketen; van agrarische sector en industrie tot handel en horeca. Wil men de consument de juiste tools in handen geven, dan is het noodzakelijk om de raakvlakken tussen de food-, zorg- en tech-sector te benutten. Samen kunnen zij kansrijke toepassingen ontwikkelen die consumenten in staat stellen makkelijker gezonde keuzes te maken.'