Het aantal winkels in de foodsector daalt de laatste jaren sterk, vooral door door een daling van het aantal foodspeciaalzaken. Zo daalde het aantal bakkers, slagers, slijterijen en groenteboeren in de laatste twee jaar met meer dan 600 verkooppunten. Toch is het niet louter kommer en kwel.
Het aantal ambachtelijke bakkers en slagers daalde het sterkst. Boerderijwinkels, patisserieën, supermarkten met buitenlands assortiment, koffie/thee speciaalzaken en avondwinkels ontsprongen de dans en wisten de laatste twee jaar in totaal bijna 200 vestigingspunten toe te voegen.
Het aantal bakkers nam in de laatste 2 jaar af met 5% tot 4.010 verkooppunten. Ook het aantal slagers (-8% tot 2.422), groenteboeren en zuivel-, kaas- en notenspeciaalzaken daalde flink. Daarentegen steeg het aantal boerderijwinkels, patisserieën, supermarkten met buitenlands assortiment, koffie / thee speciaalzaken en avondwinkels.
Naast een afname van het aantal foodspeciaalzaken is sinds 2008 ook de omzet gedaald. Sinds de recessie in 2008 kozen meer consumenten ervoor om inkopen bij reguliere supermarkten te doen in plaats van bij de doorgaans duurdere speciaalzaken. Sinds 2014 begint de omzet van foodspeciaalzaken weer aan te trekken en werd een omzetgroei van 1,5% ten opzichte van het jaar ervoor gerealiseerd. Een belangrijke ommekeer die versterkt wordt door concepten als de markthal in Rotterdam, waar speciaalzaken bijeengebracht worden om de toenemende behoefte aan authenticiteit en ambachtelijkheid te bedienen. (Bron: FoodserviceXS Magazine)