‘Met vegan goed voorbereid zijn op generatie Z’

seitan-worst

In 2020 gaat de generatie Z zich als consument nadrukkelijk zal manifesteren. Om goed voorbereid te zijn, start Focusplaza in januari 2020 in samenwerking met Floor Buitelaar een nieuwe intervisiegroep, waarbij bewustwording rondom vegan en plant-based food centraal staan.

Generatie Z vormt volgens Focusplaza een compleet andere consumentengroep, die erg gevoelig is voor producten en diensten die invloed hebben op gezondheid en milieu. Een duidelijk voorbeeld van veranderende consumenten-voorkeuren is de opkomst van plant-based producten die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit het schap. Zowel grote multinationals als kleine start ups introduceren producten en concepten, die invulling geven aan de veranderende behoeften onder met name de jongere generatie.

Toch is er nog weinig bekend over de impact van deze trend op het assortiment van supermarkten en de positionering van food(service) concepten. Hierdoor blijven belangrijke kansen onbenut of komen nieuwe initiatieven slechts moeizaam van de grond.

Floor Buitelaar

Daarom start Focusplaza in januari 2020 in samenwerking met Floor Buitelaar de nieuwe intervisiegroep Masters in Food, waarbij bewustwording rondom vegan en plant-based food centraal staan. Vegan is immers geen trend, maar een verregaande en blijvende verandering in ons consumptiepatroon.

Op basis van haar internationale praktijkervaring bij diverse (online)retailers, studie en vega(n) branche kennis, is Buitelaar gespecialiseerd in het bijeenbrengen van kennis en innovatieve oplossingen rondom vegan en plant-based food. Door haar verbondenheid met The Protein Cluster, vega(n) ondernemers en haar retail-achtergond is ze samen met Focusplaza als geen ander in staat om waardevolle verbindingen te leggen tussen deze markt en de commerciële kansen voor producenten en retail organisaties in food en foodservice.

Bewustwording

Belangrijk onderdeel van het intervisie-programma is bewustwording en kennisoverdracht vanuit het motto ‘learning by seeing and doing’. Bezoeken aan trendsettende bedrijven in binnen- en buitenland (Stockholm) vormen de basis voor nieuwe inzichten en boeiende gesprekken.

De lancering van Masters in Future Food vindt maandag 6 januari in 14.00 uur plaats in Hart van Holland aan de Berencamperweg 12 in Nijkerk.

Lees ook: Bolscher start met verkoop vegan jackfruit producten

Lees ook
Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Hun roots mogen dan in de slagerij liggen, inmiddels verkopen ze bij Eetwinkel ONS veel meer dan alleen vlees. Met de verhuizing naar een ander pand startte het Hilversumse bedrijf afgelopen zomer een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

De Duitse startup Greenforce brengt een vleesvervanger in poedervorm op de Nederlandse markt. Deze Easy Mixen bestaan uit plantaardig erwteneiwit waaraan consumtenten water toevoegen om er bijvoorbeeld een burger of gehaktbal van te maken.