Lidl moet definitie van ‘wild’ aanpassen

5 december 2016

Lidl moet zijn promotie rond wild aanpassen. De prijsvechter is vanwege uitingen in de herfstfolder op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie.

Dat blijkt uit een publicatie op de website van Wakker Dier, dat een klacht indiende rond de reclame. Aanleiding is de beschrijving in de folder in week 41 over wat wild precies is. ‘Een verzamelnaam voor dieren die in de vrije natuur leven en zelf op zoek gaan naar hun eten’, zo viel te lezen in de Lidl-folder. Dit was tegen het zere been van Wakker Dier, dat al langere tijd actie voert tegen dierenleed rond onder meer eend en konijn in de supermarkt. Omdat Lidl weigerde te rectificeren, stapte de actiegroep naar de Reclame Code Commissie.

Lidl zegt gangbare definitie te gebruiken

Volgens Wakker Dier zijn in de supermarkt eigen alleen zwijn, ree en haas daadwerkelijk wild. De meeste andere vleessoorten die onder deze noemer in het schap liggen zijn gefokt voor consumptie. Lidl verweerde zich voor de Reclame Code Commissie met het argument dat het de gangbare definitie gebruikt zoals die ook door andere partijen, waaronder Albert Heijn en Jumbo, wordt gehanteerd. De term ‘wild’ betreft volgens Lidl dan ook een productcategorie en geen aanduiding van hoe de dieren leven.

RCC vindt het wel degelijk misleiding rond wild

De Reclame Code Commissie ging niet mee in de redenering van Lidl. Door zo expliciet een definitie op te nemen in de folder deed de prijsvechter wel degelijk aan misleiding. ‘Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de in de bestreden uiting gegeven definitie van ‘wild’ op deze vleesproducten afkomstig zijn van ‘dieren die in de vrije natuur leven en zelf op zoek gaan naar hun eten’. Vast staat dat deze definitie voor een (aanzienlijk) deel van de ‘wild’-producten van Lidl niet opgaat.’

Altijd op de hoogte blijven?