Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

bbq

Beeld: Askar Abayev via Pexels

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Dat bericht de Volkskrant naar aanleiding van documenten die Wakker Dier in handen kreeg over de publiekscampagne ‘Iedereen doet wat’ uit 2019. In de campagne geeft de overheid informatie aan burgers over wat zij zelf kunnen doen tegen de klimaatcrisis, bijvoorbeeld in huis en qua vervoer. Er was ook aandacht voor eten: seizoensgebonden producten, minder verspillen, maar dus geen oproep om minder vlees te eten.

Uit de stukken over de totstandkoming van de campagne blijkt dat minder vlees eten aanvankelijk wel tot de doelen behoorde, maar op initiatief van het EZK werd het onderwerp geschrapt. De Volkskrant schrijft: ‘We willen niet expliciet ‘minder vlees’ communiceren’, schrijft EZK in interne communicatie. Als reden wordt aangegeven dat het een ‘politiek erg gevoelig onderwerp is’. Verder laat het ministerie weten dat zij ‘merkten dat het eten van ‘minder vlees’ een maatregel was die controverse opriep.’ Volgens hen is er bij de opzet van ‘Iedereen doet wat’ bewust gekozen om burgers te enthousiasmeren kleine stappen te zetten. Vlees eten hoort daar volgens hen blijkbaar niet bij.

‘Een gemiste kans’, zegt een woordvoerder van het Voedingscentrum (VC) tegen de Volkskrant. ‘Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent.’ Het VC, dat gefinancierd wordt door de overheid, zet minder vlees wel bovenaan hun lijst met aanbevelingen voor duurzamer eten. 

De overheid kiest voor de veilige weg, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier in het krantenartikel. Minder vlees eten is juist een van de beste dingen die consumenten kunnen doen om klimaatopwarming tegen te gaan. Wakker Dier vindt het zorgelijk dat een overheid dat niet tegen zijn burgers durft te zeggen. ‘Daar zit een lobby achter.’

Dossiers
Lees ook
Meerderheid Nederlanders: ‘Vleesbedrijven dwingen uitstoot te verminderen’

Meerderheid Nederlanders: ‘Vleesbedrijven dwingen uitstoot te verminderen’

Als zuivel- en vleesbedrijven te weinig doen om hun uitstoot te verminderen vindt 62 procent van de Nederlanders dat de overheid hen hiertoe moet dwingen. Dit blijkt uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie.Zuivelgigant FrieslandCampina en vleesproducenten Vion en VanDrie Group waren in 2019 samen verantwoordelijk voor de uitstoot...

Wakker Dier: ‘Kraambox’ is het Eufemisme van het jaar 2020

Wakker Dier: ‘Kraambox’ is het Eufemisme van het jaar 2020

Het woord ‘kraambox’ is de winnaar van de eerste eufemismeverkiezing van Wakker Dier. Met 45 procent van de stemmen versloeg deze verhullende term overtuigend de grootste concurrenten: ’oogsten’ (25 procent) en ‘ruimen’ (20 procent).Met de eufemismeverkiezing vraagt Wakker Dier aandacht voor verhullend taalgebruik in de vee-industrie. De dierenwelzijnsorganisatie...

Wakker Dier: ‘Twee derde supermarkt-kip geen keurmerk’

Wakker Dier: ‘Twee derde supermarkt-kip geen keurmerk’

Twee derde van de verse kip in de supermarkten heeft geen dierenwelzijnskeurmerk. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Bij Jumbo heeft slechts 19 procent van de kip een keurmerk, DekaMarkt en Dirk volgen met 22 en 28 procent.Tussen de supermarkten bestaat een groot verschil in de diervriendelijkheid van het aanbod van vers kippenvlees. Bij sommige...