Eiwittransitie laat ondernemers floreren

eiwit1

Ondernemers helpen hun nationale én internationale impact op weg naar een toekomstbestendig eiwitsysteem te vergroten. Dat is de gedachte achter een gezamenlijk initiatief van de provincies Gelderland, Overijssel, Zeeland, Noord-Brabant en Flevoland binnen The Protein Cluster.

‘Ondernemers kunnen zo hun ambities rond duurzaam eiwit beter en sneller realiseren’, aldus Jeroen Willemsen, innovatiemanager bij Foodvalley. De samenwerking gaat vandaag tijdens de Foodvalley Summits officieel van start.

Ondernemers die willen inspelen op de snel groeiende markt van plantaardige eiwitten genieten al een aantal jaren steun van verschillende provincies en Regionale Ontwikkelings Maatschappijen (ROMs). Die wordt met deze samenwerking alleen nog maar groter. The Protein Cluster, het bedrijvennetwerk dat de provincies Gelderland en Overijssel in 2017 samen met Oost NL en Foodvalley NL startten, telt al 65 leden. Nu ook Zeeland, Noord-Brabant en Flevoland zich verbinden aan The Protein Cluster kunnen nog veel meer bedrijven rekenen op actieve ondersteuning.

Samenwerking over provinciegrenzen heen

‘We brengen ondernemers uit verschillende provincies met complementaire ambities, netwerken, producten en faciliteiten, bij elkaar. En we begeleiden hen bij het ontwikkelen van een businessmodel. Telers, verwerkers en eindaanbieders bijvoorbeeld, en producenten en fooddesigners’, illustreert Willemsen. ‘De eiwittransitie stopt niet bij de grens van een provincie of een land. Deze samenwerking is daarom een mooie, nieuwe stap in de ontwikkeling van het eiwittransitie-ecosysteem dat we in gedachten hebben.’

Sneller groeien

Bedrijven kunnen met een interprovinciale aanpak sneller groeien. Dat weet Mark Laponder van Evolution Meats als geen ander. De ondernemer ontwikkelt en produceert 100 procent plantaardige producten met de smaak en bite van vlees. ‘Als ondernemer kijk ik voorbij de grenzen van mijn eigen provincie, Gelderland. Een deel van onze grondstoffen komt bijvoorbeeld uit Zeeland, en de opslag en distributie van onze producten wordt verzorgd vanuit onze productielocatie in Limburg. Krijgen deze partners steun vanuit hun eigen provincie, dan hebben wij daar ook baat bij.’

Promotie in het buitenland

Eiwittransitie over provinciale grenzen heen helpt ook bij de promotie van Nederlandse plantaardige eiwitproducten, technologieën en diensten in het buitenland. Laponder: ‘Via The Protein Cluster bundelen we de krachten om bedrijven samen een mondiaal podium te geven. Hoe mooi is het als we onszelf straks gezamenlijk kunnen presenteren op een mondiaal evenement als de Floriade 2022 in Almere en grote voedingsbeurzen in Duitsland en Frankrijk?’

 
Lees ook
Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.