De Corporate Tribe beste managementboek van 2016

corporate-tribe

Het boek De Corporate Tribe van uitgeverij Vakmedianet is als beste Managementboek van het Jaar 2016 uitgeroepen tijdens het jaarlijkse Managementboekengala. Het boek is in tekst en beeld de moeite waard. 

De jury was niet zuinig met complimenten over De Corporate Tribe van de auteurs Danielle Braun en Jitske Kramer. Zij noemt het een boek dat voor elke manager nieuwe vensters op de organisatie opent, dat meeslepend en toegankelijk geschreven is en academisch goed onderbouwd is. De uitgave weerspiegelt de tijdgeest van verbinding, verdieping en zingeving en biedt zowel inspiratie als praktische tips. 'Kortom, een boek waarin hedendaagse managementvraagstukken nieuwe betekenis krijgen in het perspectief van eeuwenoude bronnen', zei juryvoorzitter Mirella Visser bij de uitreiking.

Cultuurveranderingen

De bekroning van hun boek is de bevestiging van het succes van de corporate antropologie, zei mede-auteur Jitske Kramer. Met een knipoog: 'We gaan dus nooit meer vergaderen, maar alleen nog om het kampvuur zitten.'

Danielle Braun hoopt dat de bekroning van De Corporate Tribe hen in staat zal stellen hun verhaal verder te verspreiden. 'Natuurlijk is het fijn als het boek goed verkocht wordt, maar wij zijn tamelijk idealistisch ingesteld, soms zelfs activistisch. Ik denk dat wij als antropologen goed kunnen helpen bij cultuurveranderingen in organisaties. Dat is een onderwerp waar wij veel kennis van hebben.'

Sterren

Vooraf stonden de sterren al goed, zei Kramer. 'We hebben vaak te horen gekregen dat mensen het een mooi boek vinden. Die enthousiaste reacties vormen ook een bekroning van wat we samen hebben gemaakt. Het klinkt misschien een beetje pathetisch, maar ik hoop in eerste instantie dat deze titel ertoe kan bijdragen dat meer mensen op een goede manier leren samenwerken. Ik vind het heel erg dat er groepen mensen zijn die graag willen samenwerken, maar er niet toe in staat zijn. Verder hoop ik natuurlijk ook dat dit ons podiumwerk zal helpen. Dat is een van de laatste glazen plafonds die nog doorbroken moet worden. Wij krijgen wel eens te horen dat we eerst maar eens een bestseller moeten schrijven als we een prominente plek op een congres willen hebben. Die hebben we nu.'

Vluchtelingen

Kramer greep de uitreiking aan om aandacht te vragen voor de website www.movingpeople.nu. De website is een initiatief van een kunstenaarscollectief dat vluchtelingen wil ondersteunen. 'Als we dankzij deze prijs het podium krijgen, willen wij dat graag gebruiken om verhalen door te geven en iets te betekenen voor andere mensen.'

Lees ook
Vakantieboek voor managers

Vakantieboek voor managers

Het Vakantieboek voor professionals en managers 2022 bevat de beste boeken en artikelen die het afgelopen jaar onder de aandacht kwamen van de redactie van uitgeverij Business Contact. "Dit zijn de pareltjes die we afgelopen jaar langs hebben zien komen op de uitgeverij."

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit en inclusie zijn actuele onderwerpen. Denk aan Black lives matters, #metoo en de zwartepietendiscussie. Ook op de werkvloer. Steeds meer bedrijven vinden diversiteit belangrijk. Maar hoe ga je met dit onderwerp aan de slag? Het boek De Inclusiemarathon, het Managementboek van het jaar 2022, kan hierbij helpen.

‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem

‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem

Rolf Mulder komt na 10 jaar met een herziene, uitgebreidere uitgave van zijn boek ‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem. Over de bekende stripfiguur Olivier B. Bommel en de kunst van het leidinggeven. Wie de stijl van Bommel weet toe te passen heeft volgens Mulder de routekaart in handen naar echt leiderschap.