CBS: Groei foodsector komt van supermarkten

vvf170426huisman.jpg

Supermarkten hebben in mei een topmaand gedraaid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren de supermarkten volledig verantwoordelijk voor de omzetstijging van 4,5 procent van winkels in voedings- en genotsmiddelen.

Dat blijkt uit vanmorgen bekendgemaakte cijfers. Het totale verkoopvolume dikte met 3,5 procent aan. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder. De totale detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Niet alleen de foodsector, maar ook de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet.

Grootste omzetstijging voor keukenwinkels en bouwmarkten

De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden volgens het statistiekbureau de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in bijvoorbeeld meubels en woninginrichting en de drogisterijen groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in kleding, schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies.

Multichannel-winkels groeiden online het hardst

De online omzet lag in mei bijna 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, aldus het CBS. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten 10 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, door het CBS multi-channelers genoemd, groeide met ruim 19 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.

Nieuw platform De Lokalist biedt lokale producten

Nieuw platform De Lokalist biedt lokale producten

Er is een nieuw platform voor lokale producten. De Lokalist biedt verse producten van ruim honderd boeren en ambachtslieden, zoals bakkers, slagers en visboeren. De consument kan de producten online bestellen en krijgen deze de volgende dag vers thuisbezorgd.