Canter Vleeswaren lanceert Amsterdammertje

17 april 2013 Edwin Rensen

Het Amsterdamse vleeswarenproductie bedrijf Canter introduceert een nieuw product ter ere van het 400 - jarig bestaan van de Amsterdamse grachten. Het Amsterdammertje is een echte Amsterdamse ossenworst.

De ossenworst is vanaf 15 april te koop in verschillende Albert Heijn vestigingen in Amsterdam en omstreken, en ligt ter introductie bij de eigen Hergo slagerijen. Een deel van de opbrengst op de introductiedag wordt door het familiebedrijf gedoneerd aan Stichting Amsterdam 2013. Algemeen directeur en eigenaar Ralph de Vries zegt trots te zijn op het nieuwe product waarmee hij ook de generaties voor hem wil eren. Ronald de Boer nam op 5 april, uit handen van De Vries, het eerste Amsterdammertje in ontvangst. Canter, onder meer bekend van Hergo ‘de slager met ’n koksmuts’, organiseert vandaag (donderdag 18 april – red.) een feestelijke lancering van het Amsterdammertje. Deze dag worden diverse locaties van de supermarktketen bezocht met een draaiorgel en kan de ossenworst geproefd worden. Een deel van de opbrengst op de introductiedag doneert Canter aan Stichting Amsterdam 2013.

De worst wordt gemaakt volgens authentiek familierecept; een beproefd receptuur dat meer dan 80 jaar teruggaat. In de 17e eeuw werden op groot schaal ossen geïmporteerd vanuit Duitsland en Denemarken naar Amsterdam. De specerijen, zoals peper, kruidnagel en nootmuskaat kwamen uit Nederlands-Indië.  ‘Amsterdammertje’ bouwt voort op deze traditie.

Altijd op de hoogte blijven?