Biologische slagersformule De Groene Weg blijft groeien

30 november 2023 Redactie Vleesmagazine De Groene Weg

Het gaat goed bij De Groene Weg. De biologische slagersformule meldt een succesvol derde kwartaal met een stijgende omzet en toenemende klanten in hun tien slagerijen. “Dit succes zien wij als een weerspiegeling van de groeiende vraag naar duurzamere voedselkeuzes onder consumenten.”

Na een aanvankelijk trager eerste kwartaal met een gemiddelde omzetindex net onder de 100, maakte De Groene Weg in het derde kwartaal een flinke groei door, met een omzetindex van 107,1. Deze toename in omzet was deels het gevolg van hogere prijzen, maar vooral door een stijging van het aantal klanten in de slagerijen, met een kassa-aanslagen-index van 106,5.

De Groene Weg

Ruim 40 jaar geleden startte Peter de Ruijter De Groene Weg voor de verkoop van biologisch vlees in Nederland. In de loop der jaren groeide zijn onderneming uit van een kleinschalige slagerij in Utrecht tot een bedrijf dat hoogwaardig biologisch vlees door heel Europa op de kaart zet. Vandaag de dag zijn er tien De Groene Weg slagerijen verspreid door het hele land en een webshop. Daarnaast levert het bedrijf biologisch vlees aan producenten in heel Europa.

Biologisch

De Groene Weg schrijft het succes toe aan de onwankelbare focus op het EU-biologische keurmerk. Dit keurmerk (‘het groene blaadje’), onderworpen aan strikte EU-wetgeving en onafhankelijke controle door Skal Biocontrole, biedt consumenten de garantie van biologische kwaliteit van boer tot verpakker. Het bedrijf benadrukt de meerwaarde van biologisch vlees, met extra leefruimte en biologisch veevoer voor de dieren, maar ook het gebruik van 100 procent biologische ingrediënten door de slager.

Duurzaamheid

Ondanks de inflatie, blijven consumenten trouw aan de duurdere biologische producten van De Groene Weg. Cijfers tonen aan dat klanten die eenmaal zijn overgestapt naar biologisch vlees, niet snel terugkeren naar niet-biologische alternatieven. Dit getuigt van een bereidheid onder consumenten om te betalen voor de kwaliteit en duurzaamheid van biologisch vlees. Zo kent biologische kip gemiddeld een factor 2 in prijs ten opzichte van niet-biologisch vlees. Biologisch kippenvlees is echter bij alle De Groene Weg slagerijen een top-3 product.

Toekomstplannen

Voor de toekomst zet De Groene Weg in op verdere groei. Hun communicatie moet consumenten nog meer bewust maken van de meerwaarde van biologisch vlees en een bredere doelgroep inspireren duurzamere keuzes te maken. Innovatieve projecten, zoals het 'kalf-bij-koe'-initiatief, markeren de voortrekkersrol van De Groene Weg in de sector. De slagers zijn enthousiast. Hun slagerijen doen het goed en het verhaal dat zij dagelijks kunnen vertellen aan hun klanten, klopt. En dat allemaal met een heerlijk stuk kwaliteitsvlees.

“Met tien slagerijen in Nederland en een groeiende vraag naar biologisch vlees, blijft De Groene Weg zich onverminderd inzetten voor haar duurzame missie. De formule heeft de ambitie om het aantal vestigingen in de toekomst verder uit te breiden”, besluit De Groene Weg.

Altijd op de hoogte blijven?