Bartho de Bruin: ‘Van Rotterdam naar Beusichem voor onze grillworst’

Winnaar-Grote-Grillworsttest-2020-1

Voor de eerste keer deed Slagerij de Bruin uit Beusichem mee aan de Grote Grillworsttest van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en direct sleepte Bartho de Bruin samen met zijn team de eerste prijs in de wacht. ‘Het is een gekkenhuis’, vertelt de slager. ‘Mensen rijden helemaal vanuit Rotterdam naar Beusichem om onze grillworst te proeven.’

Hoewel de Grote Grillworsttest nieuw was voor Slagerij de Bruin, doet het bedrijf al jaren mee aan vakwedstrijden van de Slavakto en de VAS. Ook wordt ieder jaar deelgenomen aan Arnhem Rookworststad. ‘Sinds een jaar of vijftien winnen we ieder jaar wel een bekertje’, vertelt Bartho de Bruin, die samen met zijn broer Rien twee slagerijen in Culemborg en Beusichem runt. ‘Onze worstmaker stelde voor om ook eens mee te doen met de grillworstwedstrijd. Dat hebben we gedaan en we waren al heel trots dat we tot de tien genomineerden behoorden! Dat we de wedstrijd ook nog eens wonnen, was natuurlijk helemaal fantastisch.’

De jury, bestaande uit de branche erkende meesterslager Arno de Best, de winnaar van de Grote Grillworsttest 2019 Gerard van de Weg, meester worstmaker Jack Goumans en William Knobbout van de gelijknamige slagerij en tevens keurmeester Stichting Expertisecentrum Slagersambacht, waren het er unaniem over eens dat de grillworst van Slagerij de Bruin de lekkerste was. ‘Deze grillworst heeft karakter, hier kom je zeker voor terug; een topproduct.’

Paul van Trigt

Deze grillworst wordt al jaren door de familie De Bruin verkocht. ‘We hebben ons receptuur verbeterd naar aanleiding van een cursus worstmaken van Paul van Trigt’, legt Bartho uit. ‘Hij heeft onze kennis verrijkt en leerde ons onder meer een pure basis van varkensvlees en kinnebak te gebruiken.’ Vooral de verhouding tussen vet en vlees is volgens hem heel belangrijk. Daarnaast is ook de hoeveelheid vocht die wordt toegevoegd van belang. ‘Bij ons in Beusichem en omstreken houden de mensen van een mooie, bruine grillworst. Om deze kleur te krijgen, moeten we de worst vrij lang grillen. Daardoor moeten we voldoende vocht toevoegen om te voorkomen dat de grillworst droog wordt.’

Voor de vakwedstrijd hebben de broers hun ‘normale’ grillworst ingezonden. ‘Wel hebben we extra aandacht besteed aan het afgrillen. In het weekend grillen we vier tot vijf keer per dag af. De ene keer is de grillworst ietsje lichter of donkerder dan de andere keer. Nu hebben we echt een perfecte goudbruine worst ingezonden.’

De slager benadrukt dat het belangrijk is dat alle medewerkers van het bedrijf goed kunnen afgrillen. ‘Al onze medewerkers moeten weten hoe ze de oven moeten instellen. Daarnaast moeten ze een beetje feeling krijgen voor het product.  Ze moeten snappen dat het verschil maakt of de grillworst die in de grill wordt gelegd direct uit de koeling komt, of al een halfuur ligt te wachten. Bovendien moet je een grillworst met kaas nooit op een te hoge temperatuur afgrillen, want dan smelt de kaas. Bij ons in het bedrijf is iedereen op de hoogte van de goede werkwijze.’

Gekkenhuis

De afgelopen dagen was het ‘een gekkenhuis’ in de winkel. ‘We hebben heel veel reacties en bloemen gekregen en alle klanten namen een grillworst mee. Er kwamen zelf mensen helemaal vanuit Rotterdam naar Beusichem om onze grillworst te kopen. Dat vind ik wel bijzonder.’

Overige uitslagen

Uw Slager Bouma uit Steenwijkerwold heeft de tweede prijs van de Grote Grillworsttest gewonnen. De derde prijs ging naar Slager Traiteur Dennis Kuijler uit Den Haag. De overige finalisten die een eervolle vermelding ontvingen, in willekeurige volgorde, zijn: Slagerij Aad van Eijk te Voorschoten, Keurslager Burggraaf te Culemborg, Ambachtelijk Slagerij H.H. Duijn te Santpoort, Keurslager Van der Zande te Halsteren, Slagerij Jan de Rooij te Berkel en Rodenrijs, Barten’s Slagerij te Rotterdam en Keurslager Braamskamp in Rolde. In totaal zonden bijna honderd slagers hun grillworst in. De uitreiking, die gepland stond op 30 maart, kon vanwege aangescherpte coronamaatregelen niet plaatsvinden. Daarom ging de KNS op zoek naar een alternatief. ‘Deze online uitreiking bleek een geschikte manier om het te vieren. Wij zijn blij dat we op deze wijze contact hebben gehad met de winnende slagers’, aldus directeur Marian Lemsom.

Grillworst is al jaren één van de hardlopers van de slagerij. ‘Normaalgesproken verkopen we in het weekend 80 tot 100 kilo. Het afgrillen zorgt voor een heerlijke geur, die klanten de winkel intrekt. Dat is in mijn ogen ook de kracht van de ambachtelijke slager.’ Slagerij de Bruin verkoopt grillworst in verschillende varianten, zoals naturel, met kaas en piripiri. ‘Toch blijven de naturel en de grillworst met kaas het meest in trek.’

Bezorgservice

De grillworsten worden in de beide vestigingen verkocht en zijn daarnaast ook online te bestellen, want de slagers hebben sinds vorig jaar een eigen bestel- en bezorgservice. ‘Niet alleen kiezen steeds meer mensen voor de supermarkt, ook worden de supermarktproducten steeds vaker online besteld en thuisbezorgd. De consumenten nemen daarbij dan de vaak mindere kwaliteit van het supermarktvlees voor lief. Dat is in onze ogen niet alleen zonde, maar ook helemaal niet nodig. Zo kwamen we op het idee om een online bestel- en bezorgdienst te starten met kwalitatief uitstekend vlees en een perfecte service.’

Rien-en-Bartho-de-Bruin-foto-5-300x200 De bezorgservice van slagerij De Bruin.
Foto: Herbert Wiggerman

Op de site kan men online producten bestellen, die vervolgens tussen 17.30 en 18.30 uur binnen een straal van 20 km rondom Beusichem, gekoeld door de slager zelf worden geleverd. ‘Daarmee proberen we ons echt te onderscheiden. Als consumenten bij de supermarkt bestellen, dan komt er een anonieme bezorger aan de deur. Veel mensen kennen ons en vinden het fijn om een bekend gezicht te zien. Zo ervaart de klant nog steeds de persoonlijke service, zoals deze ook in de winkel wordt verleend.’

[intermezzo:1]

Sinds drie maanden heeft de slagerij het bezorggebied uitgebreid naar Maurik. ‘Daar bezorgen we nu één dag in de week; op woensdagavond tussen 17.00 en 19.00 uur. Wij hebben zo’n tien vaste klanten, die voor minimaal €45 bestellen. Dat vind ik best bijzonder.’

Opvallend is dat vooral oudere mensen van deze service gebruik maken. ‘Vaak gaat het om klanten die vroeger bij ons in de winkel kwamen en die we al een tijdje niet meer hebben gezien. Ze kwamen niet meer, omdat ze slecht ter been waren. Het is fijn dat we via de bestelservice weer met hen in contact komen. Ik had niet verwacht dat ouderen op deze manier bestelden, maar het lijkt goed te werken.’

 
Dossiers
Lees ook
KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.

Aanmelden voor de Grote Grillworsttest 2022

Aanmelden voor de Grote Grillworsttest 2022

Slagers kunnen zich weer inschrijven voor de Grote Grillworsttest. De keuring van deze vakwedstrijd voor leden van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) vindt plaats op 12 januari 2022.