AH en Coop verkopen nepkaas in maaltijden

13 augustus 2012 Lucien Joppen

AMSTERDAM – Supermarkten verkopen op grote schaal producten met nepkaas zonder dat de consument dit weet. Dit blijkt uit een onderzoek van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde.

AMSTERDAM – Supermarkten verkopen op grote schaal producten, zoals pizza's, met nepkaas zonder dat de consument dit weet. Dit blijkt uit een onderzoek van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde.


Uit een steekproef van Keuringsdienst van Waarde bleek dat in meer dan 50 procent van de producten nepkaas zat.

Meest opvallende resultaten uit het onderzoek, uitgevoerd door het RIKILT in Wageningen, zijn onder andere het huismerk lasagne van Albert Heijn (veertig procent nepkaas), een COOP-pizza die zeventig procent nepkaas bevatte en een cheeseburger van McDonalds waarvan dertig procent van de kaas 'nep' is.


Plantaardige olie

Volgens insiders uit de kaasindustrie zit nepkaas, ook wel analoogkaas genoemd, in twintig tot veertig procent van de samengestelde producten.


Kaasfabrikanten blijken in plaats van melk vaak goedkope plantaardige olie gebruiken om kaas te maken. Deze nepkaas is daarna makkelijk op de verpakking te verdoezelen. Veel samengestelde producten bevatten al plantaardige olie.


Producenten stoppen volgens het tv-programma vaak een klein percentage echte kaas bij hun producten, zodat ze echte kaas kunnen declareren.


Overigens is de Keuringsdienst van Waarde niet de eerste die het gebruik van analoogkaas heeft laten onderzoeken. In 2005 nam de VWA 24 bedrijven onder de loep. Drie bedrijven kregen toen een boete vanwege grove misleiding.


Bekijk het VWA-rapport


Lees ook:

Mora en Beckers over paardenvlees in frikandel (18 augustus 2008)

Nederlanders maken duurste pizza ter wereld (30 mei 2008)


Bekijk ons nieuwsoverzicht voor:

Alle artikelen over kaas

Alle artikelen over maaltijden

Altijd op de hoogte blijven?