De cijfers

Boterhamworst_jan Nederhoed

Eigenlijk zou deze column over de Slavakto moeten gaan. Dat is ook zo maar dan wel vanuit een ongebruikelijke invalshoek. Terwijl u wellicht in de schitterende nostalgische Werkspoorkathedraal op zoek bent geweest naar nieuwe ideeën en inspiratie, luisterde naar een interessante spreker of gewoon gezellig met collega’s kletste, zat ik thuis met corona.

We maken van de nood een deugd - daarom kan ik nu wat achtergrondinformatie over de vakwedstrijden met u delen. Bij elkaar zijn er ruim 1000 producten ingezonden voor de vakwedstrijden; dat zijn er aanzienlijk minder dan in 2018 (toen waren het er ruim 1700) maar iedereen kan de oorzaken bedenken. Niet alleen zijn er steeds minder slagers, maar van de slagers die overblijven maken ook steeds minder hun eigen producten. Best begrijpelijk want er zijn prima kwaliteitsproducten op de markt. Daarnaast speelt het personeelsgebrek een rol en de laatste tijd worden we ook nog eens geconfronteerd met absurde energiefacturen.

Van de ingezonden producten zat 72 procent in de A-rubriek (vleeswaren en worstsoorten) 26 procent in de B-rubriek (maaltijden e.d.) 1 procent in de C-rubriek (vegan) en 1 procent in de D-rubriek (showschotels).

Eerst even een opmerking over die laatste twee rubrieken; 1 procent lijkt natuurlijk heel weinig maar er waren toch 10 vegan/hybride producten ingeleverd en 12 schitterende schotels. Voor 2 nieuwe rubrieken is dat beslist een prima resultaat! Net als vier jaar geleden was opnieuw A2 (gekookte, gegrilde en gebraden vleeswaren) de grootste rubriek, op de voet gevolgd door A7 (grillproducten) en B4 (ovenschotels, maaltijden en maaltijdcomponenten).

Als we kijken naar de provincies was Noord-Holland de provincie met de meeste ingezonden producten. Limburg was de best scorende provincie. Ruim 40 procent van de Limburgse producten is bekroond met goud met ster terwijl dit over het geheel 30 procent was. Verder was opvallend dat de producten uit de B-rubriek beter scoorden dan de producten uit de A-rubriek. Had bij de A-rubriek iets minder dan 30 procent goud met ster, bij de B rubriek was dat bijna 40 procent.

Tot slot complimenten! Complimenten aan iedereen die op de een of andere manier heeft bijgedragen, om van de Slavakto 2022 een succes te maken, maar vooral complimenten aan alle collega’s die hebben meegedaan aan één van de diverse vormen van vakwedstrijden tijdens deze Slavakto. Proficiat aan alle winnaars en voor diegene die nu niets gewonnen heeft: er waren geen verliezers.

We zien elkaar op de volgende Slavakto!

Dit is een artikel uit Vleesmagazine 7. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
‘Ook slagers kunnen influencers zijn’

‘Ook slagers kunnen influencers zijn’

The Butchery is een online slager, gespecialiseerd in kwalitatieve vleesrassen. De shop is ontstaan vanuit de fysieke slagerij Lantinga en het ambacht uit de winkels wordt ook online doorgevoerd.

Ondergang van ons ambacht?

Ondergang van ons ambacht?

Zelf vind ik het als slager het mooiste om echt contact te hebben met het vlees. Elk stukje vlees zelf vastgehouden te hebben. Er iets van te vinden en het daarna te verwerken tot een mooi eindproduct

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Europa gaf in 2022 minder subsidie aan vleesreclames. Europese Commissie minderde de steun voor de promotie van vlees met zo’n 14 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Dier&Recht.