Bofkip

19 april 2013 Jan Joosten

Na het optreden van onze directeur van de Vereniging van Keurslagers Ruud Bakker in het consumentenprogramma Kassa en de reacties van een aantal van mijn collega’s over de plofkip hebben de Keurslagers de hand in eigen boezem gestoken. Wij hebben soms een ongefundamenteerd verhaal verteld.

Het Productschap Pluimvee en Eieren heeft een foldertje uitgebracht en u weet vanaf nu waar u over praat. Na intern overleg hebben we besloten om naast de gangbare vleeskip ook scharrelkip te gaan aanbieden. Deze Bofkip leeft zo’n 10 dagen langer ,heeft 2x zoveel ruimte en 20% overdekte buiten uitloop. Keurige foldertjes er bij met het Beter Leven één Ster van de Dierenbescherming. Onze verkoopmedewerkers maakten de klanten erop attent dat wij naast de gangbare vleeskipfilet ook Scharrelkipfilet verkopen maar dat deze wat prijziger is. De Bofkip lag er stralend bij maar niemand was bereid er meer voor te betalen,en zo verdween deze roemloos. Hieruit mag je concluderen dat de maatschappelijke discussie over dierwelzijn er niet meer toe doet als de prijs om de hoek komt kijken. En toch gaan we door met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik wil u de visie van Wageningen Universiteit en Researchcentre ceo Dr.A.A. Dijkhuizen niet onthouden. Hij pleit er voor en ziet het als zijn taak om de wereld te voeden nou deze oploopt van 6 miljard naar 9 miljard. Dan ontkom je niet aan intensieve veehouderij,schaalvergroting ,technologie en duurzaamheid. Voor de Universiteit Wageningen een complexe opgave. Iets heel anders. Een gewaardeerde klant legde de volgende vraag bij ons neer: Kunnen jullie een rollade naar mijn vakantiehuis op sturen? Info gevraagd bij PostNL. Voor vrijdagmorgen om 10 uur gebracht, de volgende morgen bezorgd.  Kosten à € 33,=  geen probleem, Hij had over de Bentley onder de rollades lopen opscheppen en die moesten zijn gasten die zondag proeven. Nou iedereen was er, maar de rollade niet. TNT post bedankt! Kan ik in mijn land dan nergens meer trots op zijn? Alles word uitgehold voor het gewin van graaiende managers. Men is links en rechts bezig onze Nederlandse indentiteit om zeep te helpen een welvarend land gaat op in Europa ,en de kennis van ambachten verloren.

 

Het gaat u naar den vleze ,

Jan Joosten

 

Deze column verscheen eerder in Vleesmagazine van januari 2013.

Altijd op de hoogte blijven?