Jan Aaltzen: ‘Met vega valt een wereld te winnen’

jan aaltzen Van Geloven

Steeds meer mensen eten bewust minder vlees. Voor die vegetariërs én flexitariërs biedt Van Geloven nu al een breed assortiment vegetarische producten, maar CEO Jan Aaltzen heeft grootse plannen voor de komende jaren. ‘Rond 2025 zijn we met vega onderweg naar de helft van onze omzet.’

Vegan-foto-2-Van-Geloven-210x300 Welke trends zie je in de markt, op het gebied van vegetarisch eten?

‘De echte groei zit vooral in de groep flexitariërs. Waar vegetariërs zo’n 5 procent van de Nederlandse bevolking vormen, kun je ruim een derde van de consumenten inmiddels bestempelen als flexitariër: zij eten bewust een aantal dagen per week geen vlees.’

Hoe zie je dat terug in horeca en winkels?

‘Het aanbod van vegetarische producten in de versschappen van de supermarkten groeit heel hard. Grote marktpartijen als Nestle, De Vegetarische Slager, Vivera en Beyond Meat populariseren die categorie, maar ook de out of home markt speelt erop in: er zijn steeds meer restaurants, ook sterrenzaken, die een plant based menu hebben en dat ‘sexy’ weten te maken.’

Hoe speelt Van Geloven in op die ‘trend’?

‘We kijken naar de verschillende behoeften van die groeiende groep flexitariërs. Dat is een mix van bewuster omgaan met de aarde, gezonder leven en gewoon wat meer variatie op hun bord. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan een goed assortiment vegetarische varianten van bekende vleesproducten, zoals de vegetarische kroket, bitterbal en frikandel. Daarin blijft altijd ruimte voor ontwikkeling en verbetering. Het is immers meer dan een kwestie van vlees vervangen: het draait om de juiste grondstof, de juiste vorm, juiste bite. Ook lopen we graag voorop in de markt als het aankomt op zoutreductie en hebben we een scherp oog voor diervriendelijk en duurzaam produceren. Dat is allemaal onderdeel van ons mvo-beleid. De komende jaren willen we de CO2-uitstoot in productie van onze verpakkingen en van onze snacks reduceren. Een vleesvrij aanbod draagt daar ook aan bij.’

‘Het draait om de juiste grondstof, de juiste vorm, juiste bite’

Jan Aaltzen, Van Geloven

Goede vegetarische snacks worden dus nóg belangrijker in jullie assortiment?

‘Ja. Ongeveer een zesde van onze omzet wordt nu al bepaald door producten zonder vlees, maar ik verwacht dat dat in 2025 richting de helft zal gaan. Vooral retail zal hard groeien, maar ook in de foodservice zie ik kansen. Zeker als cafetaria de zichtbaarheid van hun vegetarische assortiment weten te vergroten. Er valt een wereld te winnen met vega.’

Waar liggen die kansen voor ondernemers in foodservice?

Vegan-Van-Geloven-1-300x200 ‘Ondernemers kunnen veel meer omzet halen uit vegetarische producten. Als je ziet hoeveel mensen regelmatig kiezen voor een dag zonder vlees, zou iedere snackbar of eetcafé in theorie behoorlijk wat gasten moeten ontvangen die weleens een vegetarisch alternatief willen proberen. Door je vegetarische assortiment een natuurlijk onderdeel maken van hun menukaart, het aanbod laten zien in de vitrine en er op social media aandacht aan besteden, krijgt het meer zichtbaarheid en bekendheid. Het is ook een taak van Van Geloven om ondernemers daarbij te helpen.’

Staan er ook nieuwe vegetarische producten op de planning?

‘Zeker. Naast het blijven ontwikkelen en perfectioneren van die ‘bekende’ vegetarische snacks, zullen we in de volgende fase ook vegetarische concepten gaan ontwikkelen die een hele nieuwe snack vormen, bijvoorbeeld met groenten of kaas. Snacks die mensen in de eerste plaats bestellen omdat ‘ie gewoon heel lekker is, zonder er direct bij stil te staan dat ze iets vegetarisch eten. Blijven experimenteren hoort echt bij ons ondernemerschap.’

 
Dossiers
Lees ook
Schouten Europe lanceert plantaardig alternief voor kip en rund

Schouten Europe lanceert plantaardig alternief voor kip en rund

Schouten Europe B.V. brengt plantaardige kip- en rundstukjes op de markt. Hiermee wil het Nederlandse familiebedrijf bijdragen aan de wereldwijde eiwittransitie.

Zwiers gaat vegetarische snacks verkopen

Zwiers gaat vegetarische snacks verkopen

Horecaslager Zwiers Food Group heeft de receptuur overgenomen van de productlijn Veggy Kitchen van &Samhoud. Dat betekent dat de bijbehorende vegetarische producten binnenkort onder de naam van Zwiers in de supermarkten liggen.

Half miljard dollar voor Livekindly

Half miljard dollar voor Livekindly

In een jaar tijd heeft Livekindly Collective meer dan een half miljard dollar aan financiering opgehaald. $135 miljoen was al binnen, maar daar komt nu nog eens $335 miljoen bij. Dat maakt het collectief van heritage- en startup-merken een van de drie hoogst gefinancierde en snelst groeiende plantaardige voedingsbedrijven.