Ik sta niet bepaald bekend als jobhopper en hecht meer waarde aan een lange samenwerking. Dat heb ik trouwens niet alleen met werkgevers, maar ook met leveranciers. Bij een goede samenwerking creëer je een win-winsituatie, die voor elke partij interessant is en voor elke partij het meeste oplevert. Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik regelmatig leveranciers van het mij zo geliefde vlees heb gestraft. Daarbij hanteer ik de driemaal-klagen-regel. Als ik voor een derde maal een klacht heb verhuis je als leverancier naar onderaan mijn lijstje en dan kan het jaren duren voordat je weer op een representatieve plek komt te staan.
Met werkgevers is het meestal anders, daarmee communiceer je op een andere manier. Werk hoort je plezier en energie te geven. Elke ochtend - lees in mijn geval nacht - moet je met een big smile je auto instappen en met een gelukzalig gevoel je werkomgeving betreden. Als het werk erop zit moet die lach nog steeds op je gezicht zitten. Mocht hij van je gezicht verdwijnen, dan moet je mijns inziens zorgen dat die lach zo snel mogelijk terugkomt of ervoor zorgen dat je die lach ergens anders gaat vinden, ook al moet je daarvoor je vertrouwde omgeving verlaten.
Dat overkwam ook mijn persoontje. De lach verdween dan wel niet, dankzij mijn team, maar het beeld dat die lach minder werd of zelfs zou verdwijnen hing als het zwaard van Damocles boven mijn hoofd. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik op zo’n moment besluit om te vertrekken. Godzijdank is de vraag naar vakmensen immens groot en de kans dus klein dat je met je gereedschap en je ziel onder je arm over de arbeidsmarkt gaat zwerven. Dat heeft mij doen besluiten om de hoofdstad te verlaten en af te zakken naar het altijd mooie Zeeland. En ja, Zeeuwen hebben de naam stug te zijn, maar het zijn ook harde werkers en - niet geheel onbelangrijk - Zeeland heeft de meeste zonuren van ons land.
Je moet overal werken, maar dat gaat nog steeds het beste als je er daadwerkelijk plezier in hebt. Veranderen van werkomgeving is een boost voor je ervaring, omdat je bij elk bedrijf weer andere dingen leert en met mensen in contact komt met andere inzichten. Maar het doel blijft hetzelfde, gelukkig zijn in wat je doet. Daar profiteert iedereen namelijk van. Kijk niet om en denk niet aan spijt. Je moet enkel spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt. Zorg dat je waardering krijgt, want waardering is als een digitale wenskaart in je inbox, een warme hand op je vermoeide schouder. Dat kan alleen als je hart op de goede plek zit en, eerlijk is eerlijk, in machines klopt dat hart nooit.