Zware klap voor sponsors WK voetbal

13 augustus 2012 redactie

De Duitse fabrikanten hebben écht wat te lachen, de hoofdsponsors minderKARLSRUHE - Fabrikanten hebben een belangrijke slag gewonnen in de strijd om het merkenrecht. Het recht te adverteren met WK Voetbal 2006 is niet voorbereiden aan alleen de hoofdsponsoren. Alle fabrikanten zijn nu vrij om verpakkingen te bedrukken met kreten die de levensmiddelen in verband brengen met het WK in Duitsland.

Dit is de uitspraak van het Hooggerechtshof in het Duitse Karlsruhe. De uitspraak is een belangrijke overwinning voor de fabrikanten die geen miljoenen euro's hebben neergeteld om hun merken exclusief in verband te brengen met het wereldkampioenschap voetbal, dat de komende maand van start gaat. De zaak is onder meer aangespannen door chocoladefabrikant Ferrero.

Het Hooggerechtshof oordeelde dat het WK een even belangrijke en universele gebeurtenis is als Kerstmis of Pasen en derhalve mag iedereen hiermee zijn voordeel doen. De uitspraak betekent een gigantische strop voor de vijftien hoofdsponsoren, die elk 750 miljoen euro overmaakten aan de organisatoren van het WK om de merken exclusief te verbinden met het WK.

Altijd op de hoogte blijven?