Zwanenberg Food Group en coöperatie Heyde Hoeve gaan nauw samenwerken. Ze willen samen concepten voor vleesproducten ontwikkelen, voor retail, out-of-home en de ambachtelijke slager.
Met de samenwerking kan Heyde Hoeve de eigen filosofie van smaak, ambachtelijkheid, herkomst en transparantie op een grotere schaal uitrollen. Dat meldt EVMI.
Heyde Hoeve-varken
De coöperatie van Tiny Schepers en collega-boeren brengt het Heyde Hoeve-varken op de markt, waarbij er extra aandacht is voor dierenwelzijn.
Voor Zwanenberg past de samenwerkingsovereenkomst in de strategie om samen met ketenpartners kwaliteitsconcepten neer te zetten en de "vierkantsverwaarding van het varken meer gestalte te geven". Met samenwerking in de keten wil Zwanenberg "meer transparantie over productiewijze en herkomst en een lekkerder en duurzamer eindproduct realiseren”.
Waardecreatie
Volgens Schepers is samenwerking noodzakelijk om “binnen de keten met elkaar tot een betere waardecreatie en een optimale propositie voor de consument” te komen. “We moeten af van de focus op kostprijs. Je kunt alleen met schaalvergroting nog kostprijsvoordelen behalen. Dat is eindig, zoals al jaren blijkt, en leidt tot verschraling van het aanbod", zegt Schepers. "Als we de keten willen verduurzamen, aandacht geven aan dierenwelzijn en een echt lekker product willen leveren, is daar geld voor nodig.”
De samenwerking wordt mede ondersteund door Natuur en Milieu en de Stichting Metropolitane Landbouw.